door Tim Voors
Tokyo, wat een fijne stad. Direct voel ik me er helemaal thuis, en veilig, ook al is alles anders en vreemd. Stad van 30 miljoen mensen, super weinig auto's op straat, en fietsers mogen hier meer dan koeien in India, zelfs van door rood licht rijden kijkt niemand op. Kriskras door de stad met een map app, wat een feest. En het eten: aaahhhhhhh.... Nog beter dan ik had durven dromen, op elke hoek een heerlijk tentje.
Ik wou graag zelf zien hoe Japan innovatie integreert in de dagelijkse business en maakte afspraken met vier bureaus en een zelfstandig ondernemer in Tokyo.
Deze week rapporteer ik. Vandaag over mijn bezoek aan de Portugese copywriter Ricardo Adolfo, Creative Director Ogilvy & Mather Japan.
Ik ontmoet Ricardo Adolfo op de 25ste verdieping waar hij met zo’n 350 collega's van Ogilvy Tokyo werkt. Ricardo is een oude bekende uit mijn tijd bij DDB Amsterdam waar hij lang op Philips werkte. Hij woont nu twee jaar in Tokyo met zijn vrouw en twee jonge kinderen. Zijn vrouw en hij hadden er al meerdere keren gefreelancet - 'Tim, this is freelance paradise.’
Tokyo blijkt echt een stad voor freelancers. ‘All the good guys freelance here. The rates are not quite as high as in Amsterdam, it’s not an easy scene, but there are a lot of great opportunities'. Het duurt wel even voordat je een netwerk heb opgebouwd, je moet mensen een aantal keren spreken voordat je geboekt wordt. Nu werkt Ricardo als vaste creative director bij Ogilvy Tokyo. Hij neemt me uit lunchen in een sushi restaurant op de 39ste verdieping met uitzicht over de hele stad…..waar geen einde aan komt.
Tweetalig
Adolfo: 'We werken hier bij Ogilvy helemaal bilingual, maar het eindresultaat is wel in het Japans. Het is heel normaal om te presenteren met een simultaan vertaler naast je. Het is even wennen maar niemand kijkt ervan op. Er zijn hier top digital agencies waar we vaak mee samenwerken. Mensen zijn hier al jaren 'totality obsessed with mobiel'. We starten altijd met een concept dat op mobiel en op tv werkt. Tv is nooit langer dan 15 sec hier. Echt verhalen vertellen gebeurt online. Online is hier echt een serieus kanaal.’
De zon komt hier altijd eerder op
Adolfo: ‘Japan is met alles een stap voor, dus ook met reclame. Je komt hier dagelijks in contact met innovatie, door mobile payment, vending machines die voorspellen wat je wilt op basis van het weer, geslachtsherkenningscameras, en ‘same day delivery network’. De hele cultuur in Japan is erop gericht om continu alle diensten en producten te verbeteren en te perfectioneren. Omdat niemand helemaal offline meer leeft is het bijna onmogelijk om creatief werk te maken dat niet zowel offline als online is. Afzonderlijke old school en new school teams zoals in het Westen hebben wij hier niet. Technologists en engineers vormen een natuurlijk onderdeel van het creatief team.’
Leugendetector
‘Het meest innovatieve project waaraan ik gewerkt heb was een nationale launch voor een ‘leugendetector’-product voor de massa. De techniek van het product was al baanbrekend en we hebben heel extreme characters gebruikt in de campagne, zoals een travestiet, een monnik en een goudzoeker. Als schrijver vind ik het belangrijk om vanuit een sterk verhaal te starten. Een echt verhaal. Zo blijft het ook hangen.’
Het grote verschil
‘Het grootste verschil in mind-set met het Westen is dat hier een concept ook puur vorm kan zijn. Hoe je het zegt is vaak belangrijker dan wat je vertelt.’
Adolfo's top 7 creatieve digitale bureaus in Tokyo:
Over Ricardo Adolfo
De afgelopen tien jaar werkte Ricardo Adolfo voornamelijk voor het internationale DDB netwerk in Amsterdam, London, NY, Singapore en Kopenhagen. In 2012 verhuisde hij naar Japan om als freelance creatief te gaan werken bij Hakuhodo, Mori Inc en Projector in Tokyo. In 2013 werd hij aangesteld als creative director van Ogilvy & Mather Japan.
Gisteren schreef ik over Dentsu en maandag over TBWA\Hakuhodo Disruption Lab.
Morgen: Luis Mendo.
Tim Voors is interim creative director
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!