Waarom Nederlandse reputatiemanagers het zo zwaar hebben

Geen werelddeel is zo sceptisch over reputaties als West-Europa.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het is hard werken voor de Nederlandse reputatiebouwers, net zoals voor zijn West-Europese collega’s in Zweden of Duitsland. Waar hun Indiase of Braziliaanse collega’s relatief eenvoudig hoge reputatiescores weten te verkrijgen, is het Europese publiek heel wat lastiger te verleiden. Geen ander werelddeel is zo sceptisch in hun waardering voor merken en reputaties als West-Europa, meldt MSL Group na eigen onderzoek.

Opkomende economiën positief

MSL onderzocht in zijn mondiaal welke aspecten van invloed zijn op de reputatie van een bedrijf of een merk. Het ondervroeg 26.467 mensen in de leeftijdsgroep tussen 16 en 65 jaar in 10 landen.

Daaruit blijkt een groot verschil in waardering. Waar in opkomende economieën als Brazilië, China en India er een behoorlijk positief beeld bestaat van bedrijven, zijn respondenten in Noord-Amerika en Europa sceptisch te noemen. 

Ter illustratie: in India behalen bedrijven en merken een gemiddelde reputatiescore van 79 punten. Dat is in Duitsland slechts 60 punten, en in Zweden nog iets minder, 51 punten. De reputatie van het farmaceutische bedrijf GlaxoSmithKline in Duitsland komt niet hoger dan 54 punten, terwijl het in India de hoogste score haalt met 81 punten. 

Factoren van invloed

De belangrijkste drivers voor de reputaties zijn overigens in alle landen ‘Producten en dienstverlening’ en daarnaast het ethische handelen. Hoe hoger de kwaliteit daarvan en hoe transparanter ondernemingen daarover zijn, hoe hoger de reputatiescore.

Het verschilt wel per sector welke factoren de reputatie het meest beïnvloeden. Terwijl ethisch gedrag in de farmaceutische industrie de hoogste impact heeft op de reputatie, domineren in de andere drie onderzochte sectoren - consumentenelektronica, FMCG en Internet -  factoren als het verwachte groeipotentieel, het bestuur van de onderneming of een duidelijk geformuleerde visie op de toekomst.

Het onderzoek werd uitgevoerd in Duitsland, de VS, Canada, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Zweden, China, India, Brazilië en Zuid-Afrika.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie