De luistercijfers van december 2019/januari 2020 zijn bekend en laten een historisch hoog marktaandeel voor NPO Radio 2 zien (19 procent) en ook bij Radio 10 kan de champagne ontkurkt worden met 11,3 procent marktaandeel.
Tijd om het radiohoofdstuk 2019 af te sluiten en vooruit te kijken. Vorig jaar was het vooral ook interessant wat een aantal grote verschuivingen uit het einde van 2018 teweeg zouden brengen. In 2019 is er geen verdere stoelendans geweest en zijn de poppetjes allemaal redelijk op hun plaats gebleven. Dus in de komende maanden van 2020 zullen de verschuivingen in aandelen niet meer toegeschreven kunnen worden aan grote transfers en zal het verlies of winst van een zender echt aan de prestatie van de zender als totaal moeten worden gezien.
Voorspellingen
Het is altijd riskant om voorspellingen te doen voor een radiojaar, maar uitgaande van de huidige situatie durf ik volgende voorspellingen aan:
- NPO Radio 2 blijft in 2020 de zender met het hoogste marktaandeel. De zender klopt op dit moment aan alle kanten.
- Binnen het pakket zenders van Talpa Radio zal Radio 10 de positie als grootste zender overnemen van Radio 538. Ook Radio 10 heeft het juiste momentum te pakken.
- Oké, heb een hekel aan het woord ‘commerciële doelgroep 20-49’ (want dit is echt achterhaald denken) maar in deze groep is Qmusic op dit moment Radio 538 op 0,1 procent genaderd en zal de zender in de loop van 2020 de marktleider in deze groep worden.
- De discussie over de FM-frequentieverdeling binnen de NPO zal weer oplaaien. Het is immers zo langzamerhand moeilijk verdedigbaar dat de zender met een optimaal FM-pakket (3FM) ongeveer de helft kleiner is dan NPO Radio 5 (zonder FM-frequentie).
- Sowieso zal Jurre Bosman (radiobaas NPO) ergens in 2020 in gaan grijpen bij 3FM. Iedere maand wordt gedacht ‘lager kan niet’ maar ook iedere meting zien we de zender nog verder dalen.
- Vanaf maart kunnen we ook de cijfers zien van Kink. Benieuwd wat een zender die het 100 procent moet hebben van DAB+ en digitale ontvangst na één jaar kan presteren. Als men op 10+ boven de 0,3 procent marktaandeel zit en bij specifieke doelgroepen (bijv. mannen 25-49) boven de 0,7 procent zit, neem ik mijn spreekwoordelijke hoed diep voor hen af.
Evert Bronkhorst is strategy director Vizeum Netherlands
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!