Op basis van de ontwikkelingen rond de nieuwe luistercijfers van augustus/september 2018 die vanmorgen bekend zijn gemaakt, lijkt het dat een groep van vier zenders zich qua grootte af gaat scheiden van de concurrentie. En naast de grote opmars van Radio10 zien we ook een hele sterke comeback van Qmusic.
De grote vier
In deze meting zit nog één vakantiemaand, die altijd voor een lichte vertekening zorgt van het patroon vanwege wat afwijkend luistergedrag. Om een trend te zien is het beter te vergelijken met een jaar geleden.
Dit zijn de ontwikkelingen in marktaandeel (06.00-24.00 uur, alle dagen van de week) van de grote vier in een aantal doelgroepen.
De ochtend- en avondspits
De grootste transfers en wijzingen vinden in deze timeslots plaats of gaan hier plaatsvinden op de werkdagen. In deze meting zit hier nog maar een klein gedeelte in dus is het lastig om al harde conclusies te trekken.
Het ochtendtijdvak 06.00-09.00 bij NPO Radio 2 levert wat in ten opzichte van een jaar geleden terwijl Radio 10 heel sterk stijgt. Het Ekdom effect (5 van de 8 weken meting op de zender) lijkt nu al enigszins zichtbaar, 06.00-10.00 stijgt bij Radio10 op 10+ met 3,9 procent terwijl over de hele dag de stijging 2,8 procent is. Bij NPO Radio 2 zien we een omgekeerd beeld: terwijl de zender stijgt met 0,2 procent, verliest men van 06.00-09.00 0,8 procent.
En Radio 538 zal zich zeker zorgen maken. In het ochtendtijdvak met ‘Evers staat op’ stijgt men opzichte van een jaar geleden nog met 0,4 procent, maar in het middagtijdvak met Coen en Sander levert men maar liefst 2,4 procent in. Wat gaat er gebeuren als vlaggenschip Evers de zender heeft verlaten…
Evert Bronkhorst is strategy director Vizeum Netherlands
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!