Verzorgingsproducten Unilever in de lift

Unilever heeft in het eerste halfjaar van 2013 de omzet en winst zien stijgen. Met name in Azië en bij de divisie Persoonlijke Verzorging was er sprake van flinke groei, terwijl de resultaten van Levensmiddelen en in Europa zich matig ontwikkelden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat bleek donderdag bij de presentatie van de cijfers over het eerste halfjaar en het tweede kwartaal van het voedings- en wasmiddelenbedrijf. De totale omzet over de eerste 6 maanden kwam 0,4 procent hoger uit op 25,5 miljard euro. De operationele winst bedroeg 3,9 miljard euro, een stijging met 14 procent. Onder de streep bleef 2,7 miljard euro over. Dat is 13 procent meer dan vorig jaar.

De onderliggende omzetgroei voor het gehele concern kwam uit op 5 procent. Daarbij boekte Persoonlijke Verzorging, met merken als Dove, Axe en Lux, een onderliggende groei van 8 procent tot 9,1 miljard euro en bleef Levensmiddelen steken op 0,2 procent. Daar werden dalende verkopen iets gecompenseerd door hogere prijzen.

In Azië en Rusland was er sprake van een onderliggende omzetgroei van 9,2 procent, wat iets lager is dan in dezelfde periode in 2012. Volgens het concern is er sprake van economische tegenwind die het consumentengedrag beïnvloedt. Financieel topman Jean-Marc Huët sprak echter tegen dat er sprake is van een werkelijke groeivertraging voor Unilever in de opkomende markten.

In Europa bleef de situatie moeizaam. De omzet kromp met 1,9 procent tot 6,7 miljard euro, waarbij de volumes met 0,8 procent omlaag gingen en de prijzen zelfs met 1,1 procent daalden. Volgens het bedrijf deed Unilever het echter beter dan de markt. Huët merkte op dat de groei in Europa in het tweede kwartaal iets verbeterde ten opzichte van de eerste 3 maanden. Dat wil volgens hem echter nog niet zeggen dat de economische omstandigheden ook een duurzaam herstel laten zien. “Er treedt op korte termijn geen stabiele verbetering op”, aldus de bestuurder.

De winstmarge van Unilever in Europa verbeterde met 0,3 procentpunt dankzij kostenbesparingen. Huët liet weten geen nieuw kostenbesparingsprogramma te voorzien. Hij zei tevreden te zijn over de grootste productenlijn van Unilever, Knorr, en herhaalde dat Unilever maatregelen neemt om zijn margarines een nieuwe impuls te geven.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie