Omdat Google met nieuwe updates de manipulatie binnen de zoekresultaten weet te verminderen, moeten bedrijven de online marketingstrategieën continu aanpassen. Waarom nog de websites centraal stellen en niet de personen erachter?
Prognose
Google topman Eric Schmidt zal in het voorjaar het boek ‘The New Digital Age’ uitbrengen. De topman deelt ook zijn visie met betrekking tot de ontwikkelingen van de digitale omgeving. De Wall Street Journal heeft reeds een aantal quotes van Schmidt gepubliceerd. Hij gaat onder meer in op de gevolgen voor het auteursrecht, de privacy en ook de ontwikkeling op het gebied van de zoekmachine. ‘Within search results, information tied to verified online profiles will be ranked higher than content without such verification, which will result in most users naturally clicking on the top (verified) results.’ Schmidt stelt dat de content die wordt gepubliceerd en gedeeld meer autoriteit heeft wanneer het gekoppeld is aan een online profiel. Het zal in de toekomst moeilijker worden om de zoekresultaten te manipuleren aan de hand van links op websites met lage kwaliteit.
Author Rank
De zoekkwaliteit zal mede gebaseerd worden op de Author Rank. Het idee is dat niet websites centraal horen te staan, maar de personen en netwerken erachter. Deze zogenoemde Author Rank wordt vastgesteld aan de hand van een Google+ profiel. De autoriteit wordt onder meer bepaald door de hoeveelheid tekst die wordt geschreven, hetgeen wat er geschreven wordt en met wie dit gedeeld wordt. Invloedrijke auteurs die binnen een niche bijvoorbeeld blogs schrijven en dit veel delen en beoordeeld zien, zijn hoger in de zoekresultaten terug te vinden. Denk bijvoorbeeld aan de flamboyante Amerikaanse blogger Perez Hilton, die met zijn roddelnieuws over beroemdheden inmiddels als invloedrijke deskundige geldt en op basis van de Author Rank beter gevonden zal worden. Niet alleen het domein of de website bepaalt de kwaliteit van de content, maar ook de betrouwbaarheid en reputatie van de deskundige.
Omgeving
Vanuit commercieel oogpunt is dit een logisch gevolg, wetende dat de sociale omgeving een belangrijke rol speelt in de keuzes van consumenten. Nog steeds wordt de aankoop van producten en diensten beïnvloed door de meningen en ervaringen van anderen. Dit geldt voor vier op de tien consumenten. Vervolgens wordt de aankoop ook nog eens door een kwart gedeeld met anderen. Een deel van deze meningen en ervaringen vinden online plaats en dat is precies de plek waar een bedrijf op kan inspelen. Er worden veelvuldig beoordelingen getoond op websites, maar nu ook deskundigen een prominentere positie in Google krijgen, zal er door consumenten vaker worden gekeken naar hun opinies.
Strategie
Bedrijven hebben steeds meer inzicht in het gedrag van consumenten. Denk bijvoorbeeld aan het inzichtelijk maken van het zoekgedrag en het aankoopproces van bezoekers op de website. Wanneer auteurs met een opgebouwde reputatie en autoriteit steeds zichtbaarder worden voor consumenten, dan zullen ook bedrijven steeds meer aandacht moeten schenken aan deze ‘deskundigen’. Immers, ze pikken een graantje mee binnen de zoekresultaten van Google. Dit wil overigens niet zeggen dat het domein van de website niet meer als autoriteit zal gelden. Het zal een combinatie zijn van zoekresultaten op basis van domein en (Google+) profiel.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!