V&D gooit zijn assortiment op de schop en gaat zich meer focussen op vrouwen. Een slimmere inkoop, in combinatie met een structurele verlaging van de loon- en huurkosten, moet de warenhuisketen al in twee jaar winstgevend kunnen maken. Dat is de nieuwe strategie waarmee topman John van der Ent het noodlijdende winkelbedrijf uit de problemen wil helpen.
De inkoop wordt voortaan minder centraal gestuurd en meer afgestemd op de regionale behoefte. Bedrijfsleiders krijgen zo meer ruimte voor lokaal ondernemerschap, zei Van der Ent vrijdag bij de presentatie van de plannen.
Collecties vaker vernieuwen
V&D, dat al jaren verlies lijdt, doet het naar eigen zeggen nog altijd goed op het gebied van heren- en kindermode. Maar bij dameskleding en lifestyle-artikelen heeft het afgelopen jaren terrein verloren. Daarom is het volgens Van der Ent ook belangrijk dat de collecties vaker worden vernieuwd om deze actueel te houden.
De directeur wil van de plaatselijke V&D 'weer de winkel van de stad' maken. De rekken moeten volhangen met eigen merken en andere merken 'waarvoor je speciaal naar V&D komt'.
Ruim een maand geleden begon V&D met het uitgebreid peilen van de mening van zijn klanten. Ook werden brainstormsessies met medewerkers gehouden. Dat leverde duizenden ideeën en suggesties op. 'Een aantal daarvan kunnen we op korte termijn invoeren, andere vragen meer tijd.'
Yogaworkshops
Veel vernieuwing wordt al snel zichtbaar. Het Prijzencircus, de bekende kortingenperiode van de keten, verandert wat van opzet. Activiteiten als yogaworkshops moeten meer klanten naar de winkels lokken. Op modegebied zal meer worden samengewerkt met fashionbloggers en er komt in een aantal filialen een proef met online toepassingen in de winkel, met terminals en iPads. Volgend jaar wil V&D onder meer het eigen restaurantmerk La Place gebruiken voor de verkoop van kookgerei, serviesgoed en bestek.
Het warenhuis raakte begin dit jaar in acute financiële problemen. Met veel verhuurders zijn inmiddels afspraken gemaakt over het verlagen van de huur voor de winkelpanden. Het concern wil ook korten op de salarissen. Daarover is V&D nog in een juridische strijd verwikkeld met de vakbonden. De inzet van V&D is om zoveel mogelijk winkels open en zoveel mogelijk medewerkers in dienst te houden, aldus het winkelbedrijf.
(ANP)
Foto: Wutsje - Wikimedia Commons
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!