CEO Christian van Thillo heeft tijdens de Advertisers Summit 2019 officieel afscheid genomen van de naam De Persgroep en de nieuwe naam DPG Media in gebruik genomen. In België gaat de rebranding gepaard met een fysieke verhuizing van Vilvoorde naar Antwerpen. Aankomende maandag wordt het nieuwe pand in gebruik genomen.
De keynote van Van Thillo is jaarlijks een van de highlights van de Summit wat een prestatie is met sprekers als Monica Lewinsky, Les Binet en Simon Kuper. De Summit - waarvoor DPG Media 160 klanten en andere relaties voor uitnodigt - vindt dit jaar plaats in Cambridge.
Van Thillo pakte de afgelopen jaren het podium vooral om de Googles en Facebooks van deze wereld de maat te nemen. Dit jaar 'geen tech-bashing' maar maakt hij van de gelegenheid gebruik om - licht melancholisch, met veel humor - terug te blikken en om de strategie van DPG Media uiteen te zetten, waarvan groei het uitgangspunt is.
'We moeten opschalen om de digitale transformatie naar morgen toe te kunnen betalen. Ik heb nog nooit in mijn leven gehad over winstmaximalisatie. Als je de juiste dingen doet voor klanten en je doet dit op een efficiënte manier dan is winst het logische gevolg. Ik zeg altijd: strategy follows success. Er bestaat geen lange termijn succes zonder korte termijn succes.'
Synergie van minds
De aanpak van wat Van Thillo de 'duale transformatie van DPG' noemt' is gebouwd op grootte & impact, het herontwerpen van de kern en het ontwikkelen van nieuwe proposities. 'Ik geloof in opschalen, organisch en ook met acquisities. Het belangrijkste daaraan is dat je een synergie van minds krijg. Het herontwerpen van de kern betekent niet dat je wegloopt van de core, onze bestaande merken zijn de basis.'
De focus ligt binnen DPG vol op digitaal. 'De betalingsbereidheid stijgt online op indrukwekkende wijze. Uit recent onderzoek van Wayne Parker Kent blijkt dat millennials niet meer social media maar online kranten als belangrijkste bron zien. Het is tijd voor kwaliteit, iedereen voelt dat.'
Freemium lastiger
De duale strategie van DPG is gericht op de selectieve titels (Volkrant, Het Parool, Trouw) en populaire titels (het AD). Bij de kwaliteitskranten is nu 67% van de abonnee-instroom digitaal, vertelt Van Thillo. Hij benadrukt: 'Het totaal abonnees groeit.' Bij de populaire kranten, gericht op nieuws en entertainment, is 40% van de instroom digitaal. 'Het freemium-model is ingewikkelder dan het premiummodel.' Video - waar het aantal views afgelopen jaar groeide van 11 naar 70 miljoen views per maand - is hierin een belangrijke factor, net als audio.
Marktleider
Met trots blikt Van Thillo terug op de groei die Q Music de afgelopen 7 jaar doormaakte. 'We kregen geld toe van John de Mol die er vanaf moest. We zijn stap voor stap groter worden en zitten nu tegen marktleiderschap aan.' Lachend: 'Ik zeg niet wanneer, maar ik denk dat het in november gaat gebeuren.'
Om de aankoop van het Independer-platform context te geven haalt Van Thillo een quote van Raju Narisetta (Columbia University) aan: 'A media company can have 12-15 revenu streams without moving away from it's core. Increasingly a succesful digital media company will be one that can accumulate multiple revenu sources.'
'Ik las een lezersreactie op een interview met Erik Roddenhof. En die lezer formuleerde het heel goed: de krant is er om mensen te helpen. Platforms als Autotrack en Independer doen dat en daarom passen ze goed bij ons bedrijf.'
Van Thillo zegt dat het succes van het bedrijf is gebouwd op een aantal pijlers die allemaal terug te leiden zijn tot de mensen. 'Nieuwsgierige mensen zijn de basis. Ik vind dat Nederlanders soms veel te negatief zijn over zichzelf. Jullie vinden jezelf te behoudend, maar dat is juist goed. Want als iets draait dan hoef je het ook niet te veranderen, dan is het de goede richting. Je moet geloven in wat je doet.'
Voor zijn laatste punt leent Van Thillo een quote van de met een Cannes Lion of St Mark gelauwerde reclame-icoon Rich Silverstein. 'We have never changed this idea of storytelling, humanity, humor. You just bring it into the new media. That’s what we try to do, even if it’s an online idea or a stunt. It’s always about humanity. 'Dat geldt ook voor ons.'