'De Tour de France is in alle opzichten indrukwekkend. Wie heeft er geen bijzondere herinneringen aan? Natuurlijk stond ik als klein meisje met mijn vader langs de kant tijdens de vakantie. In een flits waren ze voorbij. Maar wat was het prachtig om er bij te zijn. Om het daarna ieder jaar te beleven op televisie.
'Nog even en dan maak ik het opnieuw mee. Van 1 t/m 5 juli. Het grootste wielerevenement ter wereld: samen met een uitgebreid team werken we aan een Grand Départ in Utrecht. De Tour, een week lang in Utrecht - van, voor en door de stad!
'Eén van de marketingdoelstellingen van de Grand Départ in Utrecht is het presenteren en promoten van de stad. De Tourstart is uniek en dat laten wij iedereen weten. Naar verwachting ontvangt Utrecht tussen de 500.000 en 800.000 Tour-bezoekers.
'Dé kans om bezoekers en media te laten zien wat voor een stad Utrecht is.
Citydressing
'Citydressing is een van de middelen waarmee Utrecht zich succesvol kan presenteren. Het mooie van Citydressing is dat het een gezamenlijke activiteit is.
'De meeste bewoners en bedrijven in de stad zijn terecht trots. Etalages worden geel, vele vlaggen zorgen voor een feestelijke sfeer in de binnenstad, er zijn verrassende schilderingen in de stad te zien en op centrale plekken staan reusachtige Grand Velo’s. En 324 gekleurde fietsen fleuren straks het Beatrix Theater op, gele fietsen verschijnen in de gracht, de beplanting in de stad kleurt geel en er verschijnen zelfs bomen met de tourtruien.
'Zo krijgt de hele stad een eigen, feestelijke uitstraling. De Tour heeft een verbindende werking en moet in de maand juli Utrecht in optima forma tonen. Bewoners, bezoekers en bedrijven maken het wielerspektakel van dichtbij mee. Niet alleen de Dom, maar de hele stad zal straks over de wereld te bewonderen zijn.
Missie:
'De stad en de sport verbinden. Het neerzetten van de Grand Départ, met een ploegenpresentatie op 2 juli, een tijdrit op 4 juli en de start van de tweede etappe op 5 juli.
'Met de kernwaarden ‘persoonlijk, inspirerend, energiek en feestelijk’ wordt er een onvergetelijke start van de Tour georganiseerd.
Mensen:
'Maar liefst 2.000 vrijwilligers ontvangen en begeleiden alle bezoekers van de Grand Départ en zorgen voor veiligheid en overzicht in de stad. Dankzij deze inzet kan dit mega-evenement plaatsvinden. En daar zijn we iedereen die meewerkt dankbaar voor.
Middelen:
'Tijdens de Grand Départ wordt een groot integrated mediateam gevormd.
'Voor het ontwikkelen van maximale exposure, fan engagement en wereldwijde aandacht voor het evenement. Via diverse communicatiekanalen, zoals de site #sthash.kO3zd6IW.dpuf">tourdefranceutrecht.com, app, sociale media, programmaboek en dagkrant.'