Top rankings claimen? Start met YouTube-content!

Waarom YouTube een basispositie verdient in jouw SEO-strategie

Samen met het content-team werk je al langer aan het versterken van je brand positie in Google. Zo heb je een sterk zoekwoordenonderzoek als basis, een H1-H2-H3 hiërarchie in blogs en maak je goed gebruik van keywords op de dedicated SEO-pagina’s waarmee jij wilt ranken. Goed geregeld, zou je denken. Waarom prijkt daar nu toch de content van jouw grootste concurrent bovenaan? Met nota bene een video, wat is dit nou?

Video content: het beste antwoord op jouw vraag

Google is al een tijdje bezig met het verleggen van de focus van copy naar video. Als grootste zoekmachine ter wereld is het Google’s doel om jou het best mogelijke antwoord te geven. En dat antwoord is steeds vaker in de vorm van een video. YouTube (niet vergeten: Google is eigenaar van YouTube) wordt daarbij het sleutelfiguur van hun nieuwe algoritmes. 

En dat beginnen marketeers en brands steeds meer te merken, vooral in het SEO-landschap. Hoe? Naast dat Google een zwaarder gewicht aan video’s hangt, wordt ook het resultaat steeds gedetailleerder. Zeker als video’s goed geoptimaliseerd zijn. We zien deze dan terug met toegelichte hoofdstukken en zelfs in de vorm van snippets!

Snippets, dat zijn de felbegeerde eerste posities waarin het (mogelijke) antwoord op de zoekvraag direct en volledig wordt toegelicht. Zie ook Hoe werken Google-samenvattingen?

Hoe ziet dat eruit, een video-zoekresultaat?

Als voorbeeld de zoekopdracht ‘kruipruimte isoleren’. Deze levert op de eerste pagina onder andere deze GAMMA video op.

GAMMA KRUIPRUIMTE ISOLEREN YOUTUBE

Niet alleen wordt de video zelf door Google als relevant antwoord naar voren geschoven, maar ook de hoofdstukken uit deze video worden al netjes voor je uiteengezet. Zo kan je als leergierige Google-gebruiker meteen naar het, voor jou relevante, gedeelte uit de video skippen. Bovendien doet de zoekmachine meteen suggesties voor andere relevante isolatie-video’s.

GAMMA YouTube Google

In dit voorbeeld opnieuw GAMMA, omdat zij het topic ‘kruipruimte isoleren’ geclaimd hebben middels een serie how-to’s. Dat ziet er goed uit! Meer lezen over hoe je als merk een niche kan claimen met video content? Lees dan hier meer.

Maar ook een bredere search query (waar veel content omheen bestaat) wordt door Google gesignaleerd en netjes gepresenteerd. Neem als voorbeeld de zoekopdracht ‘Volkswagen ID.4 review’.

Volkswagen Google YouTube

Deze levert resultaten op van zowel publishers en creators als het merk zelf. In dit geval wordt video zelfs als allereerste resultaat naar voren geschoven. Omdat rond dit topic veel content bestaat, wordt hierbij niet één specifiek zoekresultaat getoond maar eerder een serie (bijna als een soort afspeellijst) aan video’s. 

Doordat de video van Volkswagen geoptimaliseerd is en goed matcht met de zoekvraag, komt deze hoog in de zoekresultaten. Het is duidelijk: Google heeft video en daarmee YouTube een prominente rol gegeven in het SEO-landschap. En daar kan jij als merk van profiteren!

Tijd om video op te nemen in jouw SEO-strategie

Maar hoe pak je dat aan? Hoewel scoren met video vergelijkbaar is met een SEO-strategie op basis van zoekwoorden, zit er toch een wezenlijk verschil in. Het maken van ‘goed scorende YouTube-content’ gaat verder dan enkel en alleen het zoekwoord terug laten komen in de video. Ook het concept, de editing en het verhaal spelen een belangrijke rol. En precies die onderdelen hebben wij weten insluiten. Hoe? Met behulp van data! Door duizenden nationale en internationale video’s te analyseren, zijn we tot een blauwdruk gekomen voor de ‘Perfecte YouTube Video’. En per klant onderzoeken we welke aanpak specifiek voor hun doelgroep en doelstelling werkt.

Neem als voorbeeld Center Parcs, hier kiezen we doelbewust voor content waarbij de presentatoren achter de camera staan in plaats van ervoor. Deze zogenaamde POV-content (point of view) wordt door kijkers zeer positief ontvangen!

Center Parcs YouTube

Altijd rekening houdend met die belangrijke factoren die van een doodgewone video een goed scorend YouTube-item maken. Zoals de hoofdstukken die Google zo belangrijk vindt en die zich één-op-één laten doorvertalen tot zoekresultaat. Wij doen dan ook geen zoekwoordenonderzoek, maar een zogenaamd video topic research. Naast de meest populaire zoekopdrachten, wordt er in dit type onderzoek een analyse gemaakt van relevante concurrenten en vergelijkbare content. Daarnaast houden we rekening met lengte, format, edit-stijl en trends.

Want zelfs uit de soft parts van content valt door middel van data inzicht te verkrijgen. Denk hierbij aan de keuze in presentator en de stijl (zoals een POV-video of andere soort hands on review) maar ook het format van de video en zelfs de edit stijl zijn trendgevoelig. Door middel van trendonderzoek en creatieve conceptontwikkeling wordt ook deze laag meegenomen in de creatie van YouTube-video’s.

YouTube: hét sleutelfiguur

Als YouTube-bureau zien en merken wij aan alle kanten dat het landschap verandert. Het videoplatform trekt niet alleen steeds meer (Nederlandse) kijkers per dag, maar ook creators en merken blijven in een rap tempo nieuwe content uploaden (Adformatie, 2021). En waar het eerst moeilijk was om YouTube als verkoopkanaal te zien, wordt de ROI steeds zichtbaarder en beter.

Zo wisten we met onze serie isolatie video's voor GAMMA de aankoopintentie met 88% te verhogen (Adformatie, 2021). Toegegeven, aankoopintentie is nog geen sale, maar zeker een duidelijk signaal dat video bijdraagt aan merkbekendheid, brand love én sales.

Durf jij video op te nemen in jouw SEO-strategie?

De vraag die overblijft: durf jij video op te nemen in jouw SEO-strategie? Neem vrijblijvend contact met ons op, dan kunnen we samen kijken hoe jij met YouTube top rankings kan claimen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →