We zien een interessante shift in de reclamewereld. Social bureaus zijn het aan het overnemen van traditionele bureaus, maar niemand heeft het erover. Het lukt traditionele bureaus niet meer om in hun eentje de behoeften van moderne merken te vervullen. Tijd om dit eens te benoemen.
Kijktijd op lineaire televisie neemt af. Niks nieuws natuurlijk. Maar het wordt elk jaar duidelijker waar deze aandacht naartoe gaat. Social media heeft consumenten in haar ban en eist steeds meer dagelijkse kijkminuten op. Mensen zoeken efficiënte en persoonlijke ervaringen, en TV voor de massa is niet langer meer de primaire bron van entertainment en informatie. Deze shift verandert de media-wereld én die van bureaus.
Volgens het Warc’s ‘Social Media Reaches New Peaks’-rapport, gaat het grootste advertentiebudget wereldwijd al naar social media. Een fundamentele en onomkeerbare verschuiving en dus hoog tijd om in te zoomen op deze trend.
Merken en CMO's zoeken steeds meer naar bureaus, die kennis hebben van verschillende soorten marketing op diverse platforms, zoals influencer marketing, TikTok short-form, dedicated YouTube-content en online commercials. Van bureaus vergt dit specifieke kennis over hoe algoritmes, content creatie en media-inkoop werken op verschillende platforms. Deze kennis is belangrijk om engagement te genereren bij een breed publiek - een publiek dat voorheen volledig bereikt werd door TV. Merken anno 2024 hebben een partner nodig, die één overkoepelend idee of concept kan vertalen naar meerdere platforms. Dat is waar we als industrie naar toe aan het groeien zijn.
Social media is dé plek geworden waar consumenten nieuwe merken ontdekken. Social haalt hiermee zowel zoekmachines in, als de traditionele TV-commercial. We zitten midden in het tijdperk van social discovery en social (video) search.
Ga maar eens na – hoe vaak scroll je niet op Instagram, YouTube Shorts of TikTok, bewust of onbewust, op zoek naar de beste lokale hotspots, schoonmaaktips of nieuwe producten? Social is de favoriete manier van search voor Gen Z, maar dat geldt allang niet meer alleen voor deze doelgroep. Forbes meldde onlangs dat meer dan een kwart van de mensen dagelijks nieuwe merken ontdekt op social media. Dit is een bredere verandering in consumentengedrag, inclusief de oudere generaties. Merken die inspelen op deze veranderingen hebben een sterk voordeel op hun concurrentie.
Social bureaus begrijpen deze nuances, en groeien daarom ook zo hard. Ze creëren content die niet alleen wordt gezien, maar ook boeit en converteert. Niet ‘gewoon’ een TV-commercial, of cut-downs daarvan doorplaatsen op social, maar social-first assets creëren, die passen bij de specifieke platforms. Traditionele bureaus, met hun sterke focus op TV en massamedia, slaan hier vaak de plank mis. Ze hebben zich onvoldoende aangepast aan de specifieke behoeften van de verschillende platforms en het gedrag van het hedendaagse digital-first publiek.
Steeds meer bureaus, waaronder wij bij team5pm, neigen naar een focus op social. Merken zijn op zoek naar partners die hen helpen te navigeren in de complexe digitale wereld, vaak met een beperkt budget per platform. Daarom groeien social bureaus met diepgaande kennis van de platforms zo snel en nemen ze het stokje over van traditionele reclamebureaus. Social bureaus herdefiniëren wat reclame kan zijn, door een online-first benadering te hanteren die beter aansluit bij de behoeften van de hedendaagse consument.
Het is tijd dat we als industrie deze verandering (h)erkennen en hierop inspelen. Dus, waarom maken social bureaus in hemelsnaam commercials? Omdat zij snappen hoe je moet kijken naar advertising in het digitale tijdperk.
Wil je nou een toffe commercial maken die goed werkt op TV, maar ook op social? Geef ons dan even een belletje ;-).
Frank de Wit - Managing Director, team5pm
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!