De 'nieuwe luistercijfers' gaan een kwartaal mee, een goed moment om het net op te halen over de ontwikkelingen in de cijfers van de radiozenders in het NMO-onderzoek.
Er is al veel geschreven en gediscussieerd over de verschillen ten opzichte van het oude onderzoek. Meer kortere luistersessies, wat lager weekbereik, duidelijk minder contacten en daardoor dus ook veel minder GRP’s.
Binnen het NMO wordt via een externe audit ook nog gekeken of de cijfers een optimaal beeld geven voor alle doelgroepen, maar het overall-plaatje zal ook na eventuele kleine aanpassingen niet veel wijzigen.
Lijstjes op radio
De cijfers worden nu op weekbasis gerapporteerd en dit heeft het effect van een soort hitlijst. De stijgers met stip, de dalers, de zittenblijvers, etc., iedere woensdag worden er weer conclusies getrokken.
Ja, de conclusie dat ‘lijstjes’ op radio werken klopt in de meeste gevallen. Bij de meeste Top zoveel uit Decennium of Decennia X zien we een uplift in de cijfers. En daarom lijkt het wel dat er steeds meer lijstjes komen, radioprogrammering lijkt soms meer op lijstjesprogrammering.
Maar de effecten zijn ook veelal van korte termijn. Daarom geven wij de voorkeur aan cijfers per maand om de overall ontwikkelingen beter te kunnen duiden.
Ontwikkelingen op maandniveau
Wij hebben de zenderaandelen op maandniveau naast elkaar gezet, allereerst van de grootste 7 zenders bij de totale populatie in het onderzoek (13+).
De verschillen per maand zijn relatief beperkt, Radio 10 is (om in hitlijsttermen te blijven) gestegen naar de 2e plaats.
De Top 5 in de doelgroepen 25-34 jaar en 35-49 jaar laat grotere schommelingen per maand zien. Qmusic is de grootste zender in beide doelgroepen en neemt de eerste positie in.
Effecten vakantieperiode beperkt
Door het nieuwe onderzoek is ook het effect van vakanties op luistergedrag beter inzichtelijk te maken.
In het 1e kwartaal was week 8 de krokusvakantie in regio Zuid (daar ook wel carnavalsvakantie genoemd), in week 9 in de overige regio’s. De verschillen zijn heel beperkt op het gemiddelde dagbereik, het netto bereik per week en het gemiddeld aantal luisterminuten. Er is dus in de vakantieperiode (van 1 week) geen echte dip in het luistergedrag.
Nog steeds veel radio-rumoer
In het radiolandschap is nog steeds van alles aan de hand met het oog op de FM-frequentieveiling. Afgelopen week natuurlijk het nieuws dat Mediahuis op overnamepad was: Slam en 100%NL overgenomen van RadioCorp en Radio Veronica van Talpa. Nu heeft men dus vier zenders met een FM-frequentie in bezit (Sublime is al eigendom van Mediahuis) terwijl er maximaal drie zijn te verkrijgen.
Opvallend is natuurlijk wel dat de banden van Mediahuis en Talpa goed lijken te zijn want toen de fusie RTL-Talpa nog niet definitief afgeschoten was, kwam uit de hoge hoed de constructie dat Mediahuis de reclamezendtijd op tv voor Talpa zou gaan verkopen.
Interessante vraag is dan ook of deze wisselingen qua eigendom van radiozenders vooral een strategische move zijn om DPG dwars te zitten en de constructie vanuit Media Solutions (bundeling van verkoop radiozendtijd van groot aantal zenders) voort te kunnen zetten om op deze manier een dominante positie op de radiomarkt te kunnen handhaven.
Evert Bronkhorst, strategy director Abovo Media
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!