Door Shelly van Winden
Voor veel mensen is de geur van Zwitsal een bekende en vertrouwde geur en roept het prettige associaties op. Volgens Robijn is er dan ook veel behoefte aan een wasmiddel met die geur en heeft het afgelopen zomer de Zwitsal-geurlijn geïntroduceerd. Met de naar Zwitsal ruikende wasmiddellijn zegt Unilever tegemoet te komen aan de wens van fans, die via sociale media om een combinatie van beide merken vragen.
Bekend, aantrekkelijk en uniek
MarketResponse testte het concept op een aantal aspecten: bekendheid, aantrekkelijkheid, relevantie, uniciteit en aankoopintentie. Eerst de bekendheid: twee derde van de Nederlanders heeft er al over gehoord of zelfs al gebruikt. Ook op uniciteit weet dit concept hoog te scoren. Wasmiddelen met geurtjes zijn overal te vinden, maar de Zwitsal-geur maakt het uniek. Ook vindt de meerderheid het product aansprekend. De daadwerkelijke aankoopintentie ligt echter lager (34 procent). Veel mensen geven aan dat het vooral iets is voor gezinnen met kleine kinderen, maar niet voor henzelf. Terwijl anderen juist deze babygeur nog steeds graag ruiken.
‘Mijn kinderen willen niet geassocieerd worden met baby’s. Ze zijn bang door hun klasgenoten (basisschool) uitgelachen en/of gepest te worden vanwege deze babygeur.’
‘De lekkerste geur die er bestaat, denk aan de babytijd van de kinderen.’
Na het bekendmaken van de prijs haken heel wat mensen af (12 procent aankoopintentie). Onder de geïnteresseerden blijft de aankoopintentie echter nog wel relatief hoog (34 procent).
Te veel verwachting
Robijn is een vertrouwd merk en men gaat ervanuit dat het zijn belofte waarmaakt. In het geval van Zwitsal zijn deze verwachtingen wellicht te hoog gespannen. Men verwacht namelijk dat het wasmiddel dezelfde bescherming biedt voor tere babyhuidjes als gewone Zwitsal-producten. Dit kan voor teleurstellingen zorgen.
Conclusie: top
Robijn met Zwitsal-geur is een uniek en aansprekend product en weet een groot publiek aan te spreken. De huidige klantenbase wachtte al een tijdje op deze geurlijn, maar ook nieuwe klanten worden bereikt. Eén op de zes consumenten die nu nog geen Robijn koopt, is namelijk wel geïnteresseerd. Een deel van de consumenten zal in zijn geheel niet aangetrokken worden door deze babygeur en voor een ander deel zal de prijs een dissatisfier zijn, maar overall scoort het beter dan veel andere productinnovaties.
Shelly van Winden is research expert concepttesting bij MarketResponse
De Top of Flop staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 10.