Overslaan en naar de inhoud gaan

'TMG wil GeenStijl toch verkopen'

Telegraaf Media Groep (onderdeel van Mediahuis) zet GeenStijl in de etalage, maar wil de andere titels van NewsMedia (ook Dumpert) behouden.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het ziet er naar uit dat TMG alsnog van GeenStijl af wil. Vorig jaar leek daar al even sprake van. Nu zeggen verschillende bronnen dat TMG GeenStijl wil verkopen. Dat geldt niet voor de andere titels van NewsMedia (onderdeel van TMG). Het betekent dat - opmerkelijk genoeg - zustersite Dumpert binnen het mediaconcern zou blijven.

TMG heeft volgens de bronnen een 'boutique bank' ingeschakeld om de deal te regelen. De redactie van GeenStijl heeft een belangrijke stem in de overeenkomst. 

'Geen moraalridders'

Over een verkoop van GeenStijl gaan al jaren geruchten, maar vorig jaar leek het er echt van te komen.

Mediahuis CEO Gert Ysebaert liet toen in een interview met de Volkskrant weten het liefst van GeenStijl af te willen. 'We willen ons concentreren op professionele journalistiek en daar hoort een bepaalde ethiek bij. We zijn geen moraalridders, maar er zijn grenzen.'

Hij zei dit naar aanleiding van de oproep aan adverteerders om GeenStijl te boycotten voor seksisme.

Die discussie begon bij NRC-columniste Rosanna Hertzberger die merken opriep om niet langer te adverteren bij GeenStijl en Dumpert (TMG). Haar oproep werd gevolgd door honderd Nederlandse vrouwen, die adverteerders vroegen 'kritisch na te denken over de vraag of hun advertentiebeleid overeenkomt met de waarden van hun onderneming'.

Ysebaert zei in het Volkskrant-interview dat de beslissing om GeenStijl en Dumpert te verkopen niet aan hem is, maar aan het management van TMG. 

Een maand later meldde Quote dat TMG GeenStijl en Dumpert toch niet van de hand wilde doen, omdat de top onder de indruk zou zijn van met name de advertentiecijfers van Dumpert.

Op de najaarspresentatie aan adverteerders kreeg Dumpert zelfs letterlijk een podium. GeenStijl niet. 

'Verkoop prematuur'

Een woordvoerster van TMG zegt dat een verkoop van GeenStijl 'prematuur' is. 'Hoewel de CEO van Mediahuis zich hierover in het verleden al eens heeft uitgelaten, is ook gezegd dat het aan de raad van bestuur van TMG is om hier een besluit over te nemen.

We onderzoeken en verkennen momenteel welke mogelijkheden er zijn, waarbij wederzijdse waardering voor en door de redactie wat ons betreft een zeer belangrijk aspect is. Maar we zitten nog in de oriëntatiefase en er lopen geen gesprekken met partijen voor een overname van GeenStijl.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in