Overslaan en naar de inhoud gaan

Songfestival bereikt bijna 6,4 miljoen unieke lineaire kijkers

Hoe ziet het kijkgedrag tijdens het Songfestival eruit in vergelijking met voorgaande jaren?
Partner
Publicis Groupe

THE POWER OF ONE. Publicis Groupe bundelt de kracht van al haar expertises om levensechte ideeën te creëren. We zijn 7 disciplines onder één dak. Data, technologie, media, digitaal, creatie, pr en productie.Dé plek voor krachtige partnerships. Door de naadloze synchronisatie van onze disciplines, zijn wij in staat om persoonlijke klantervaringen op schaal te ontwikkelen. Creativiteit maakt hierbij het onderscheid. VIVA LA DIFFERENCE

Lees meer

 

Lees minder
Miniatuurvoorbeeld
© Waylon Songfestival 2018
Miniatuurvoorbeeld
© Waylon Songfestival 2018

Door: Patrick Horstman, AV Consultant, Zenith

Veel aandacht in de Nederlandse pers over de negatieve verslaggeving van de Nederlandse pers, een microfoon hijack tijdens het optreden van SuRie voor het Verenigd Koninkrijk en een Israëlische versie van de Vogeltjesdans die er met de winst vandoor gaat; het Songfestival zit er weer op. Waylon ging als 23e van de 26 landen het podium op en werd uiteindelijk 18e. Na het bekendmaken van de stemmen van de jury’s stond Waylon op een 13e plek maar de televoters gooide roet in het eten en duwde hem naar de 18e plek terwijl Oostenrijk de 1e positie moest afstaan aan Israël. Anouk zou zeggen; kijk dat gaat er dus mis want het is gewoon een idioot volk, they don’t know.

Sinds 2004 zijn er voorrondes en is het Nederland slechts 6 keer gelukt om die te overleven. In 2004 lukte het Re-Union en de eerstvolgende keer dat het weer lukte was in 2013 toen Anouk het podium betrad en daarmee van het Songfestival weer een groots televisiemoment maakte. Waylon had dit jaar te maken met een lang en zomers Hemelvaart weekend waardoor de kijkcijfers lager waren dan voorgaande jaren, toch keken er tijdens zijn optreden ruim 3,7 miljoen Nederlanders lineair naar NPO1 (6+ jaar). Op YouTube was de live uitzending met wat storingen en vertraging wereldwijd te volgen en keken er zo’n 430.000 internationale kijkers tijdens het optreden van Waylon. Het Songfestival blijft daarmee een live televisiemoment en geen wereldwijd online spektakel.

Dan een deep dive in de kijkcijfers. Hoe ziet het kijkgedrag tijdens het Songfestival eruit in vergelijking met voorgaande jaren? Dat zien we in onderstaande grafiek:

songfestival
publicis one

2015 ontbreekt in dit overzicht omdat Trijntje Oosterhuis in dat jaar de finale niet haalde. Anouk deed het in 2013 na een jarenlange afwezigheid van Nederland in de finale opvallend goed met ruim 5,8 miljoen lineaire kijkers, in 2014 deden The Common Linnets daar nog een schepje bovenop met bijna 6,1 miljoen lineaire kijkers. De jaren daarna daalden die cijfers tot ruim 3,7 miljoen lineaire kijkers voor Waylon afgelopen zaterdag. Ook als we naar o.a. het totaal en gemiddelde aantal kijkers kijken zien we lagere maar nog steeds indrukwekkende cijfers:

songfestival 2018
publicis one nederland

Het veranderende kijkgedrag zien we ook terug in het totaal aantal kijkers per leeftijdsgroep. Gemiddeld verliest Waylon 22% van het totaal aantal kijkers t.o.v. van 2017. Het zijn vooral kijkers tot een jaar of 49 die bovengemiddeld afhaken (6-12 jaar -38%, 13-19 jaar -42%, 20-34 jaar -27%, 35-49 jaar -29%) terwijl de 50+ kijker die gemiddelde daling compenseert (50-64 jaar -16% en 65+ jaar -12%). De leeftijdsgroep 35+ heeft een aandeel van bijna 78% terwijl de leeftijdsgroep 50+ een aandeel van maar liefst ruim 56% heeft. Het is wel opvallend te noemen dat de leeftijdsgroep 13-19 jaar met gemiddeld 138,5 minuten het langst kijkt.

songfestival 2018
Publicis one nederland

Dit jaar dus een winnend nummer met een anti-pesten boodschap uit Israël dat vorig jaar nog afscheid nam van het Songfestival. Hoe dan ook; welke Nederlandse act sturen we volgend jaar? Dotan met zijn trollen? Lil Kleine met Ronnie Flex? Armin van Buuren met Kensington? Wie het weet mag het zeggen.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Publicis Groupe

THE POWER OF ONE. Publicis Groupe bundelt de kracht van al haar expertises om levensechte ideeën te creëren. We zijn 7 disciplines onder één dak. Data, technologie, media, digitaal, creatie, pr en productie.Dé plek voor krachtige partnerships. Door de naadloze synchronisatie van onze disciplines, zijn wij in staat om persoonlijke klantervaringen op schaal te ontwikkelen. Creativiteit maakt hierbij het onderscheid. VIVA LA DIFFERENCE

Lees meer

 

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in