Terwijl marketeers de broekriem aanhalen en de uitgaven voor televisiereclames flink worden teruggeschroeft, heeft TikTok geïnvesteerd in televisie-advertenties. TikTok's eerste Britse tv-advertentie, met de naam 'A Little Brighter Inside', laat korte video's zien die tijdens de lockdown tot bloei zijn gekomen. 'We wilden het verhaal van TikTok vertellen en de inspirerende inhoud laten zien die mensen in deze moeilijke tijden hebben gecreëerd', zegt Jana Ulaite, hoofd merk- en partnermarketing van TikTok, tegen The Drum.
Met de stap naar televisie, schrijft The Drum, 'laat TikTok zien hoe de jonge sociale app volwassen is geworden en ernaar streeft zijn merk op te bouwen voor een breder publiek'. De opkomst van TikTok biedt iedereen een les over het razendsnel opschalen van een sociaal platform, stelt de Amerikaanse marketing-website. Hoewel de app pas in 2016 werd gelanceerd, bereikte de TikTok eind 2019 al de mijlpaal van 1,5 miljard (!) gebruikers.
Afgelopen maand was TikTok de meest winstgevende app: daarmee liet de app YouTube en Tinder achter zich. Gebruikers gaven in die maand ruim 78 miljoen dollar uit aan TikTok, meldt app-analysebureau Sensor Tower. Dat is tien keer meer dan in april 2019.
TikTok is in principe gratis, maar hanteert een verdienmodel waarbij gebruikers in de app valuta kunnen kopen waarmee zij vervolgens virtuele cadeaus voor andere gebruikers kunnen aanschaffen. Dat gebeurt vooral in China: 86,6 procent van de in-app-aankopen werd in China gedaan, gevolgd door 8,2 procent in de VS. Volgens Sensor Tower is TikTok de laatste weken extra gegroeid door de lockdowns tijdens de corona-pandemie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!