TikTok torent boven andere ‘socials’ uit met activisme voor abortusrecht

Platform ontstijgt de status van dansfilmpjes-social, bewijst zich opnieuw bij een gevoelig thema met mondiale aandacht.

Door Dieneke Boer, Yasmine Schouten en  Wineke Cramer

De beslissing van de Supreme Court in de VS over het afschaffen van het landelijk recht op abortus is een gevoelig onderwerp dat veel emoties oproept. Zonder al te veel op het onderwerp zelf in te gaan, zien we in een week monitoring van sociale media een beweging en verbroedering ontstaan op social media.

Zoals verwacht van een medium als Twitter gaat de discussie daar diep in op het onderwerp zelf, bijvoorbeeld bij Michelle Obama en Kamala Harris.

 

Op Instagram spraken al verscheidene bedrijven zich uit door zogenoemde ‘quote-posts’ met een statement te plaatsen. Benefit Cosmetics en Ganni gaven bijvoorbeeld aan dat al hun medewerkers, waar dan ook ter wereld, altijd gezondheidszorg ter beschikking zullen krijgen als het aankomt op voortplantingsrechten.

De achterban van opinieleiders en bedrijven waarderen dit soort posts over het algemeen zeer, is te concluderen uit de vele likes, positieve comments en slechts enkele haatcomments.

Maar waar de kracht van communities pas echt goed tot uiting komt is op TikTok. We zagen het al eerder gebeuren met Black Lives Matter en de anti-Trump beweging.

TikTok onderscheidt zich opnieuw op het gebied van activisme ten opzichte van andere platforms doordat de community zich niet alleen uitspreekt maar ook actie onderneemt.

Er zijn nu al talloze video’s verschenen waarin personen, gevestigd buiten Amerika, hun huis beschikbaar stellen voor Amerikaanse vrouwen die om wat voor reden dan ook ervoor kiezen om abortus te ondergaan en dit dus niet in hun eigen staat of land kunnen doen.

Camping en knitting

Veel video’s worden gedeeld met het nummer “Paris – Chainsmokers” als geluid. De zin “If we go down, then we go down together” vat de hoofdboodschap samen. De hulp wordt ook onder alternatieve bewoordingen aangeboden als “camping” of “knitting”.

Op deze manier zou het platform de video’s niet kunnen verwijderen onder het mom van het niet nastreven van communityrichtlijnen. Inmiddels is de hashtag #roevwade 3.3 miljard keer bekeken en de hashtags #overturnroevwade 6.5 miljoen keer.

Nog een voorbeeld van de daadkracht van de community op TikTok: voor vrouwen die een abortus willen ondergaan zijn er al verschillende GoFundMe-acties opgezet hen financieel te ondersteunen en naar het buitenland af te laten reizen.

Nederlandse gewoontes

Ook uit Nederland komt steun. Neem bijvoorbeeld JoeyJaq die met zijn 44,9k volgers, en alle andere gebruikers die hij bereikt met het TikTok-algoritme, al ruim 110 duizend views kreeg. Dit is een aanzienlijk hoger bereik dan dat hij met zijn andere video’s heeft behaald.

De Amerikaan die inmiddels 5 jaar in Nederland woont, is bekend geworden met zijn video’s over zijn Amerikaanse kijk op Nederlandse gewoontes. In zijn nieuwste video legt hij uit dat in Nederland een abortus legaal is, gedekt wordt door de verzekering en niet duur is. Ook biedt hij zijn extra slaapkamer aan in zijn appartement in Amsterdam.

Uiteindelijk zijn communities er om elkaar te versterken, niet alleen met middelen maar zeker ook met woorden. Na 2,5 jaar waarin persoonlijk contact meer dan ooit gemeden werd, is de verbinding op een online platform een logisch gevolg.

Meer dan dansfilmpjes

TikTok is al lang niet meer de app waar dansfilmpjes op te zien zijn, het is een platform waar mensen oprechte connecties maken en elkaar helpen. Dankzij het unieke algoritme kan content snel wereldwijd viraal gaan, voor deze actualiteit een belangrijk detail. Vrouwen in de VS moeten immers fysiek ergens anders heen reizen voor een abortus.

Nog een mooi voorbeeld van een virale video is de TikTok van @candacesaid. Deze video heeft 637.5k likes, 19k comments, 11.4k saves en is 10.6k keer opgeslagen, terwijl zij zelf ‘slechts’ 27.8k volgers heeft op het moment dat de data verzameld zijn.

Vooruit, ook een kritische noot: het is makkelijk om online even snel tussendoor een comment achter te laten of om geld over te maken. Maar dat iets makkelijk is, betekent niet dat het niet van waarde kan zijn.

TikTok bewijst opnieuw een grote speler te zijn bij maatschappelijke onderwerpen en actualiteiten die de wereldorde verstoren. Laten we hopen dat elke bijdrage op het platform, hoe klein ook, bijdraagt aan een tegenbeweging.

De auteurs zijn werkzaam bij Weber Shandwick. Dieneke Boer is senior digital-manager, Yasmine Schouten is content- en communitymanager. Wineke Cramer is social-creative.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie