De wereld staat niet stil. Zeker niet op social media. Daar lijken de ontwikkelingen nog tien keer sneller te gaan. Tijd om even stil te staan en terug te blikken op het afgelopen jaar. Het jaar van de GDPR, de chatbots en live video. Lees je mee?
De vloek van de privacywetgeving
Bij het horen van de AVG of GDPR kruipt menig marketeer en jurist ineen, want de invoer van de nieuwe privacywet heeft velen flink wat kopzorgen bezorgd. Hoewel de nieuwe wetgeving niet als een verrassing kwam, werd de impact door veel bedrijven onderschat. Het gevolg? Overspoelde mailboxen op de laatste dag in april en marketinguitingen die stop werden gezet. Sinds mei zijn bedrijven een stuk voorzichtiger: velen durven niet zomaar meer nieuwsbrieven uit te sturen of gebruik te maken van Custom Database Audiences. Natuurlijk zijn er ook een hoop bedrijven die de zaakjes nog niet op orde hebben. De GDPR krijgt bij velen in 2019 dus ook nog een staartje.
De grote belofte: chatbots
Marketing blogs stonden er vol mee en op ieder congres werd het genoemd: chatbots. Het zou dé oplossing zijn om te voldoen aan de verwachtingen van de consument, namelijk overal en direct – ongeacht het tijdstip – antwoord krijgen op een vraag. In theorie klinkt het inderdaad fantastisch, maar toch werden chatbots in 2018 geen doorslaand succes. Iets wat we vaker zien bij trends waarbij technologie de overhand heeft. Het blijkt namelijk lastig om iets als chatbots operationeel te krijgen. Sterker nog: in 70% van de gevallen blijken bots op Facebook niet goed te communiceren met mensen, doordat ze niet begrijpen wat iemand zegt of vraagt. Of dit in 2019 beter zal zijn? We verwachten van wel.
Van conversatie naar conversie
Een hoge engagement rate op social is vaak een van de belangrijkste indicatoren van succes. Toch konden we er in 2018 niet meer omheen: het aantal likes, comments en shares online daalde maar liefst met 50% ten opzichte van 2017. Betekent dit het einde van social media als marketingkanaal? Zeker niet. In tegendeel zelfs! Met de daling van engagement zijn zowel Facebook als Instagram steeds meer uitgegroeid tot performance kanalen. En dat is maar goed ook, want consumenten ontdekken merken en producten tegenwoordig vaker via social media dan via Google. Facebook speelde hier in 2018 goed op in met verbeterde advertentiemogelijkheden en de introductie van Instagram Shopping.
Live vs. realtime content
Experts hebben het al jaren over de opkomst van livestream. In 2018 was het dan eindelijk zover: live video brak door. Misschien niet in de vorm die experts jaren geleden hadden verwacht, maar wel in de vorm van realtime content. Oftewel, Instagram Stories: kort, verticaal en bij voorkeur actueel. Met een aanzienlijke groei in het gebruik van Stories is het aanjagen van een tijdlijn post alleen niet meer genoeg. Hiermee is de inzet van social media en het creëren van content in 2018 fundamenteel veranderd. Tenminste, bij de bedrijven die hebben opgelet.
Influencer marketing onder vuur
Influencer marketing lag dit jaar onder vuur. In april was het land in rep en roer rondom het Dotan-schandaal, Unilever kondigde aan alleen nog zaken te doen met influencers die geen followers of likes kopen, programmamaker Nicolaas Veul dook in de duistere kant van Instagram en bracht de documentaire #followme uit en ook Instagram zelf beloofde accounts aan te gaan pakken die followers of likes kopen. Een goede zet, want transparantie is wat de wereld van influencer marketing nodig heeft. In 2019 zullen er nog meer manieren en tools worden ontwikkeld die de daadwerkelijke invloed van influencers in kaart kunnen brengen.
Kortom, er is een hoop gebeurd op social media het afgelopen jaar. Welke trends gaan zich voortzetten? En wat verwachten we nog meer te zien in 2019? Daar komen we in ons volgende artikel op terug.
Kun je niet wachten en wil je sparren over social media en alle kansen dat het met zich meebrengt?
Neem gerust contact met ons op via hello@storyboard-agency.com.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!