Talpa Network begint deze week met ‘The Cast’, een initiatief waarin creatieve makers met een ijzersterk podcastidee kans maken op een groter podium.
‘Steeds meer luisterminuten gaan op aan podcasts. Wij vonden dat we binnen audio meer moesten versnellen’, licht Directeur Audio Marc Adriani toe. ‘De kern van Talpa Network is dat we een Nederlands product creëren en creativiteit naar ons toe willen trekken. Dan ben je aan je stand verplicht om stappen te maken met podcasts en bij te dragen aan de versnelling van de ontwikkeling hiervan. Hier moeten we bij zijn.’
Het mediabedrijf wil graag investeren in Nederlandse creativiteit en geeft daarom zowel jong talent als gevorderde verhalenmakers de kans om podcastideeën uit te werken.
‘The Cast’ ziet Adriani niet als een wedstrijd, hoewel er wel een jury aan verbonden is die geheel bestaat uit mensen van Talpa Network (zie kader). ‘Ik zie het meer als een fonds en daar steken we zo’n 150.000 euro in. Bij een wedstrijd denk je snel aan een winnaar. Dat hebben we bewust niet gedaan, omdat we het ook breed inzetten. Van lifestyle, tot true crime, een talkshow, comedy of cabaret. Dat kun je niet met elkaar vergelijken. We zetten de deur dus wagenwijd open en kijken wat er ingezonden wordt.’
Professionalisering
Volgens Adriani speelt professionalisering van de podcastmarkt eveneens een rol. ‘Er zijn veel goedbedoelde initiatieven. Mensen maken drie keer een aflevering en ervaren dan dat monteren toch wel veel werk is. Bij het volwassen worden van een podcast hoort dat het goed verzorgd is, goed gemonteerd, dat het lekker klinkt en er een goede verhaallijn in zit. Het vertellen van een verhaal is heel belangrijk. Wij bieden goede apparatuur, zoals onze radiostudio’s. Daar is “The Cast” mede voor bedoeld: iemand in het land heeft een goed idee, maar weet niet hoe hij het moet aanpakken, of beschikt niet over de juiste middelen.’
Uiteraard wordt de volle breedte van de verschillende mediaplatforms van Talpa Network en distributie via audioplatform JUKE en Spotify benut voor een groot bereik. ‘Wij kunnen dat een boost geven.’
Recent begon NLO met een rapportage en ranglijst van populaire podcasts. Daar staan de eigen podcasts ook in, de ambitie is om nog vaker in de lijst voor te komen. Adriani noemt ter inspiratie uit eigen huis producties als ‘De 538 Ochtendshow: Let’s go Tokio’ met Peter Heerschop en Jelte van der Goot, rond de aankomende Olympische Spelen en ‘Littekens’ van Wilfred Genee, die letterlijk gaat over een litteken dat de geïnterviewde heeft. Hoe komt zij of hij eraan? Daaruit ontstaat vaak een bijzonder verhaal, zegt Adriani. ‘Dat vind ik een goed voorbeeld van een mooi, klein format.’
Vijf à tien goede ideeën
Tot 31 augustus kun je een idee insturen via www.talpanetwork.com/thecast. Medio september neemt Talpa Network een beslissing. ‘We kijken wat er binnenkomt en kiezen meerdere ideeën uit. Het zou mooi zijn als we vijf à tien goede hebben.’ En kunnen ook merken meedoen? ‘Het is niet meteen waar we aan denken’, erkent hij. ‘Je weet nooit, maar we proberen allereerst echt de individuele makers te triggeren.’
Adriani weet nog niet of ‘The Cast’ een jaarlijks terugkerend event gaat worden. ‘Het zou best eens een mooie start van een jaarlijkse traditie kunnen zijn. Als wij zeggen dat wij creativiteit naar ons toe willen trekken, dan is dit een goede manier om dat te doen. We zouden zomaar nieuw talent kunnen ontdekken, maar nodigen ook ervaren makers uit om mee te doen.’a