Ze zijn er alle drie eigenlijk pas net. Chief Creative Officer Ruud de Langen (kwam van Mindshare) nu een jaar, CEO Talpa Media Solutions Allard Ruyl precies honderd dagen (kwam van BrandDeli) en Managing Director radio en televisie Paul Römer drie maanden (ex-directeur NTR). Talpa Network bestaat ook nog geen twee jaar en toch lijkt er in de markt een bepaald ongeduld. Gebeurt er nog wat bij dat Talpa Network?
Er gebeurt heel veel, willen ze vandaag vertellen. Alleen is heel veel niet zichtbaar en nog belangrijker: er is geen druk om in één keer grote stappen te nemen. Römer moet als radio- en tv-directeur de zenders en de verbinding daartussen naar de volgende fase brengen. Ruyls taak als commerciële baas is om uiteindelijk één salesorganisatie voor alle platforms te creëren en daarbij ga je niet over één nacht ijs, De Langen is als creatieve baas verantwoordelijk voor alle creatie, de social tak en videoplatform KIJK en heeft zich het afgelopen jaar onder meer beziggehouden met formuleren waar al die Talpa Network merken nou voor staan.
SBS6 voor 17 miljoen Bijzondere Nederlanders
Neem SBS6, toch een beetje het uithangbord van Talpa Network volgens velen. Pas nu weten ze waar de zender voor moet staan. De zender is de eerste week van het nieuwe tv-seizoen meteen ook goed begonnen, dankzij een sterke vooravond met ‘Lingo’ en ‘Man Bijt Hond’. Dat was jaren niet gebeurd. Toch vindt Römer het nog geen tijd voor juichverhalen. ‘Het is fijn, maar DWDD moet nog beginnen, net als de late night talkshows en het grote amusement.’
‘Wij zijn hier bezig met het lopen van een marathon’, gaat hij verder. ‘We zijn aan het bouwen. Er zitten hier drie mensen aan tafel die er nog niet zo lang zitten en dat geldt ook voor de tv-tak met Erland Galjaard en met Marco Louwerens. Met de komst van Erland in het voorjaar is eigenlijk een begin gemaakt om nog eens goed naar de zenders te kijken en dan met name SBS 6. Wat moet dat nou precies voor een zender zijn? Daar is een tijd aan gewerkt en tijdens dat proces is er ook het schema bekeken. Dat is anders dan de jaren hiervoor, met wat meer rust, samenhang en gevoel.’
Römer omschrijft SBS 6 als volgt: ‘We hebben zeventien miljoen Bijzondere Nederlanders. Die hebben allemaal een verhaal te vertellen. En dat zijn allemaal interessante verhalen. Dat doen we eigenlijk heel lang met Hart van Nederland. Als je daarnaast programma’s als Man bijt hond, Chateau Meiland en Mr. Frank Visser neemt en langs die lijn je verhaal vertelt, dan komt daar structuur in. Dat is die marathon die we aan het lopen zijn. Elk halfjaar moet je naar je programmering kijken hoe je die keuzes gaat maken. Wat past erin? Het is puzzelen en de eerste puzzelstukjes hebben we nu gelegd. Het ziet er goed uit, maar we juichen nog lang niet.’
De Langen: ‘We hebben met Creative een merkidentiteit ontwikkeld en dat is de leidraad geworden voor het nieuwe SBS6: dichter bij de Nederlander staan, bij de Nederlander thuis. Het marktaandeel stond onder druk en dus wil je relevanter worden voor een grotere groep Nederlanders..’
Römer: ‘Het gevoel van SBS6 moet zijn: amuseren en informeren vanuit een bepaalde opgewektheid en optimistische blik op de wereld. Niet blind voor de dingen die er ook zijn en geen roze bril, maar minder zwaar dan wat het Journaal en de kranten brengen. Er is ook nog een andere kant en die willen we ook laten zien.’
Het SBS6-gevoel van optimisme en positiviteit gaan we nu proberen door heel Talpa Network te creëren
‘Sterker nog, dat gevoel van optimisme en positiviteit gaan we nu proberen door heel Talpa Network te creëren’, zegt De Langen. ‘Dat begint ’s ochtends op Radio 538 bij Frank Dane, je kinderen die naar Stuk TV kijken en ’s avonds met SBS 6.’
En altijd de nadruk op Nederland en de Nederlander. Dat gaat straks ook met het nieuwe Net5 gebeuren, verklapt De Langen (binnenkort meer daarover op Adformatie.nl). En opvallend omdat de nieuwe programmering er nog niet is: ‘Net5 heeft de beste augustusmaand ooit gedraaid. Ook een opsteker.’
Veronica doet het dankzij het voetbal en de focus op de blockbuster films ‘heel goed’, zegt Römer. ‘Daar wordt tot op de detail doorgedacht op merkgevoel en hoe alles er in past. Als dat ons nou aan het einde van het seizoen ook op SBS6 gelukt is, hebben we een mooi portfolio staan.’
Römer is ook directeur van de marktleidende radiotak en ziet daar een sterk Radio 538, een groeiend Radio 10, een stabiel Sky Radio en een Radio Veronica ‘dat nog wat worstelt’. ‘Daar werken we aan. Onder radio en tv hebben we onze digitale groeimotoren, zoals audioplatform JUKE en videoplatform KIJK.’
De Langen: ‘Ik zeg altijd “buiten winnen is binnen beginnen”. In een andere aandeelhoudersconstructie is te weinig aandacht aan KIJK gegeven. We investeren er nu fors in, sinds mijn komst een jaar geleden. De technologie was verouderd en die hebben we aangepast. Dat heeft geresulteerd in 40 procent meer streamstarts. Er zijn nu drie miljoen kijkers en dat willen we omhoog trekken. In oktober komen we met een nieuwe app en site om dat een boost te geven.’
De Langen: ‘Er komt zeker rijkere content. Er worden vaak vergelijkingen gemaakt met Videoland, maar het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat mensen hun portemonnee willen trekken voor videocontent. De blockbuster films op Veronica zijn niet voor niets zo populair, mét reclameblokken.’
Römer: ‘On demand platforms heb je in deze tijd van veranderende mediaconsumptie in je portfolio, tegelijkertijd moeten we uitvinden wat on demand nou precies is. Hoe ga je zo’n platform vullen op een manier die de gebruiker aantrekkelijk vindt? Er is buiten Netflix nog geen enkele VOD-dienst die zich bewezen heeft in een abonnementsstructuur. Dan moet je jarenlang enorme investeringen doen en dat is in deze kleine markt volstrekt onmogelijk. Wat voor ons het perfecte model is, moeten we nog uitvinden.’
De Langen: ‘Met KIJK willen we nu een positie gaan innemen als gratis video on demand platform, met lokale content in een advertentiemodel. Per 1 oktober gaan we steeds meer content uit het netwerk toevoegen.’
De Langen: ‘Reguliere advertising, pre-rolls en mid-rolls, maar we gaan ook naar kanalen kijken voor adverteerders. Denk aan een kanaal van Jumbo rond ‘Wat eten we?’, zoals we nu ook op JUKE een radiokanaal van Jumbo kunnen verzorgen. Het kanaal van Red Bull kunnen wij ook op KIJK gaan streamen.’
Allard Ruyl: ‘Als jij in de Veronica Inside app zit, luistert naar Radio 538 en komt ook op KIJK, dan kunnen we reclame uit gaan serveren die op jou gericht is. Ook daar zijn we mee bezig, evenals het bouwen van domeinen. Het vrouwendomein bijvoorbeeld. Wij moeten binnen ons netwerk in staat zijn 84 procent van de Nederlandse vrouwen te bereiken: met Sky Radio, JUKE, NET5 en LINDA.. We denken dus erg in netwerk, maar daarbinnen ook weer in sterke domeinen. Je kan wel alles aan elkaar knopen, maar je moet het behapbaar en effectief inzetbaar maken. Die domeinen gaan we steeds verder ontwikkelen naarmate we het bereik vergroten.’
Met KIJK willen we nu een positie gaan innemen als gratis video on demand platform
Römer: ‘Die “waarom” en “hoe” vraag is natuurlijk heel relevant. Maar de haast die de buitenwereld heeft met onze plannen is veel groter dan de haast die wij zelf hebben. Natuurlijk zijn we er echt wel druk mee, alleen hebben we geen aandeelhouder die beursgenoteerd is en roept dat hij nú de cijfers wil zien. John de Mol heeft een visie en een plan en veel mensen eromheen die dat uitvoeren. Soms gaan stukjes snel en soms minder. Maar de druk komt meer van buiten.’
De Langen: ‘Ik herken erg wat Paul zegt, want ik kom uit die beursgenoteerde omgeving en vind het mooi hoe ondernemend dit bedrijf is en tegelijkertijd de rust kan bewaren.’
Ruyl: ‘Ook ik kom uit een wereld van beursgenoteerde bedrijven en het is zo anders dan hier. Niet alleen op contentgebied is het een marathon, ook met adverteerders is het zo. Daar gaat het óók om langetermijnrelaties.’
Ruyl: ‘Hij belt dagelijks. Maar altijd in de voorwaartse stand. Er zit een enorme energie in dit bedrijf.’
Römer: ‘Dat is nou precies zo’n voorbeeld. Een jaar geleden heeft John gezegd dat we iets met nieuws gaan doen. Het past in die netwerkgedachte en de ambitie om mensen 24/7 te bereiken. Binnen Talpa Network zijn structuren ingericht en mensen aangenomen om dat uit te ontwikkelen. Dat is klaar als het klaar is. In dat proces werd na onderzoek nog eens herbevestigd hoe belangrijk Hart van Nederland en Show zijn én ook dat we daar nog meer mee kunnen. We gaan daar verder in investeren. Onderweg is er iets bij Het Parool terechtgekomen. De schrijver heeft geconcludeerd dat het nieuwsplatform niet door zou gaan. We kregen het stuk te lezen voordat het gepubliceerd werd en hebben hem verteld dat het niet klopte. Hij publiceerde het artikel zonder de wederhoor goed op te schrijven. Andere media namen het over en dan is het te laat. Dat was frustrerend, omdat je je niet kunt verdedigen. We stuurden nog een persbericht na en vervolgens werd gezegd dat wíj een draai hebben gemaakt.’
Ruyl: ‘Het geeft ook wel aan dat iedereen met ons bezig is en iets van ons vindt. Ze zijn zenuwachtig, nieuwsgierig, of beide. Die nieuwsvoorziening komt er op één of andere manier. We weten alleen nog niet wanneer.’
Römer: ‘Als je rond kijkt zie je vanzelf dat hier enorm veel diversiteit is, met een heel grote groep GenZ die weer een hele andere, spannende dynamiek brengt. En ja er zijn hier ook best wat directeuren, maar het is ook een bedrijf waar 1.400 mensen werken en achttien bedrijven. En het zijn echt niet allemaal mannen, maar ook dat is niet altijd zichtbaar. Suzanne Pronk leidt social, Jet Roos is onze CFO, we hebben Jildou van der Bijl als creative director en Annelies Sitvast als zenderbaas bij Net5.’
Ruyl: ‘Nee, ik heb er heel goed afscheid van genomen. Als ik hier ’s ochtends binnenstap, ben ik er niet meer mee bezig. Het heeft mezelf ook wel verrast. Dat is ook omdat Talpa Network nog geen twee jaar bestaat en ik hier ook mag bouwen. Verbindingen leggen tussen platforms en de commerciële afdelingen en Media Solutions steeds meer één platform voor adverteerders te laten worden. Ik heb ook de wind mee. Het gaat goed met de omzet. De bezettingsgraad is hoog en onze propositie slaat aan. We hebben ook wel wat profijt van de onrust bij anderen, zoals RTL.’
Ruyl loopt vervolgens even uit het interview weg om beneden iets aan te kondigen aan het personeel: de komst per vandaag van een business development afdeling.
Hij legt uit: ‘We maken in dit bedrijf de transitie van mediapartner en kennispartner naar business partner. Naast de bestaande partners willen we nieuwe adverteerders - start-ups, scale-ups - helpen met hun proposities. Van bij Talpa Creative op conceptniveau meedenken over het merk tot aan de executie. Dat kan zover gaan dat we naar conversie gaan en daar met die partijen willen investeren in resultaat. We kunnen ook gaan kijken naar recruitment en wat wij daarin kunnen faciliteren. We bereiken 84 procent van de vrouwen. Waarom zouden we dat niet inzetten voor de samenwerkingen die we hebben? Het is echt media overstijgend denken. De structuur is er, we gaan nu naar het bouwen van een cultuur. Dat kun je niet zomaar vandaag of morgen doen. Dat begint bij vertrouwen en mensen opleiden en begeleiden binnen ons netwerk.’
De vandaag geopende business development afdeling gaat nieuwe adverteerders - start-ups, scale-ups - helpen met hun proposities
Römer: ‘Het netwerk is zeker nog niet af, maar het is niet handig als ik nu zou vertellen waar wat we nog willen. Dat zijn heel strategische keuzes. Dat moet je in stilte doen.’
De Langen: ‘Je moet ook niet onderschatten dat we fors investeren in bestaande onderdelen. Zeker op digitaal vlak, zoals in KIJK en JUKE. Daarnaast hebben we Voetbal TV waar nu meer dan honderd amateurclubs bij zijn aangesloten. Ook hebben we een miljoenenbereik in social door het investeren in onder meer Stuk TV en de Gierige Gastenen beginnen we een jongerenplatform met Jorik Scholten (Lil’ Kleine, red.)’
De Langen: ‘Zeker, ik durf wel te stellen dat Talpa Network daarin het voortouw wil nemen.’
De Langen: ‘Er zijn rondetafelgesprekken geweest waar ik ook ben aangeschoven. We willen dus heel graag samenwerken, alleen merk je dat niet alle partijen in Nederland er aan toe zijn. De intentie is wel uitgesproken om dingen samen te doen, alleen dat kan nog wel een tijdje gaan duren.’
Römer: ‘Je vaart in feite een dubbele koers, want er zijn ook dingen die je niet samen kunt doen. We zitten samen met RTL en NPO in NLZIET, maar we hebben alle drie ons eigen videoplatform. Dagbladuitgevers hebben ook hun eigen videoproposities. Iedereen is zelf de markt aan het verkennen. Daar blijft een spanningsveld. Wel zie je in het buitenland initiatieven ontstaan, zoals in Duitsland en Engeland.’
Ruyl: ‘Je móet wel kijken naar samenwerking om als nationale speler perspectief te houden. Bijvoorbeeld ook in bereiksonderzoek. Adverteerders zullen de grote winnaars zijn als wij het aan elkaar koppelen.’
Römer: ‘Ach spanning. Ik lees grote krantenkoppen over “de tv-oorlog”. Hou op zeg, ga eens kijken waar écht oorlog is. Natuurlijk is er wel concurrentie. Die is er al 35 jaar. Ik protesteer tegen het beeld dat Talpa alles maar wegkoopt. Het werkt niet zo bij tv. Iemands contract loopt af en gaat verder kijken. Het is op zichzelf niets nieuws, het is ondernemerschap. Je wilt investeren in mensen, óók achter de schermen. (Lachend) Wat denk je dat Ruud en Allard gekost hebben?’
Ruyl: ‘Er wordt ook geïnvesteerd in nieuw elan. Wij brengen allemaal onze eigen expertise mee in een vrij nieuw bedrijf. Je investeert in een gezonde toekomst.’
Ruyl: ‘De foto boven dit artikel is onze visie op waar we als bedrijf staan. Geïnspireerd op de promo die we bij Creative maakten met Linda de Mol in het kader van haar ‘verhuizing’ van vier naar zes. We staan echt in de steigers en dat voel je in de organisatie. Niks is nog perfect en de stapjes zijn klein. Ik denk dat we ons heel bescheiden opstellen, ook in de zakelijke markt. We hebben nog een hoop te bewijzen, maar de belofte is groot.’
Römer: ‘Het is goed om te constateren dat men nieuwsgierig is en ook een beetje ongerust.’