SXSW: Is er ook een klant in de zaal?

Chelsea Clinton, Adam Savage, een dronken Amerikaan in een Storm Trooper pak, Bill Cosby, Gary Vaynerchuk, een wandelende taco…

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tekst: Bart Ramakers, mobile developer bij TamTam.

Ziedaar de lijst van opvallende personages die in deze week in Austin naar voren zijn gekomen. Omdat alle media het als hét evenement van het jaar noemen, neem ik je graag even mee in mijn ervaring met mijn eerste keer SXSW.

De directeur en twee andere MT leden van Tam Tam kwamen vorig jaar vol energie en inspiratie terug van hun eerste keer SXSW. ‘Dit moeten we nog een keer doen, maar dan beter’. En als Paul Manuel zoiets zegt, dan gebeurt het ook. En dus vertrokken dit jaar 88 Tammo’s, vergezeld door een ietwat angstig KLM personeel, in een Boeing naar Austin, Texas.

Ik was zelf wat eerder gevlogen, en kon dus Austin zien in de voorbereidingen naar de grootste conferentie van het jaar. Aangezien er nog geen grote events gestart waren, viel Austin mij in eerste instantie een klein beetje tegen. Niet qua stad, maar de mij met grote verhalen beloofde sfeer was nog verre van te proeven. Een klein beetje teleurgesteld keerde ik terug naar mijn hotel, net buiten de stad. Hoe verrast was ik toen ik 12 uur later terugkwam in een voor het verkeer bijna hermetisch afgesloten feestdorp. Je kon geen kant opkijken zonder het SXSW logo te zien. Hotdog kramen, pizza slice bussen, BBQ stands. Ineens ademde de hele stad SXSW. Niet zo gek ook, want 25.000 mannen en vrouwen komen hier tezamen om inspiratie op te doen, te leren, te connecten en te groeien. En die moeten eten en drinken. Vooral drinken, lijkt het, want 6th Street is zoals mij beloofd is, ‘the place to be’ tijdens de feestweken in Austin. Uit iedere bar galmt livemuziek en komt een walm van bier en cocktails je tegemoet.

Maar ondanks dat het feestaspect nog het meest aanwezig is de stad, komen we daar natuurlijk niet voor. Vooral het leren en inspireren staat centraal bij deze week. En de vraag rees bij mij, of dat nou daadwerkelijk gelukt was. Ik heb het idee gehad dat ik een week lang met open mond zou zitten luisteren naar verhalen die een wereld voor mij zouden opendoen, en dat is niet gebeurd. De informatie die mij verteld is, was alles behalve nieuw voor mij. Maar is dat erg? Nee, want ondanks dat mijn kennis op mijn vakgebied niet aanzienlijk gegroeid is deze dagen, heb ik wel hele belangrijke dingen geleerd, en daarnaast is mijn teleurstelling voor een groot gedeelte aan mijzelf te danken.

Terwijl een zenuwachtige dame staat te klungelen met het HDMI stekkertje van een beamer, en de zaal langzaam volstroomt, komt er een Amerikaan naast mij zitten. “Hi, how ya doing?”. De slogan van Amerika, lijkt wel, want elke Amerikaan die je tegenkomt vraagt hier hoe het met je gaat. Omdat ik nog maar een paar dagen hier ben, reageer ik niet heel enthousiast op de wat voor mij geveinsde interesse lijkt, maar de Amerikaan weet mij daar direct uit te trekken door nog even door te vragen. “Where are you from?” Na een enthousiast gesprek over Nederland, vroeg hij zich af hoe ik de SXSW tot nu toe vond. Ik vertelde hem dat ik nog niet echt onder de indruk was van de inhoudelijke kwaliteit van de sessies. Het verbaasde hem niet, hij wist namelijk meteen dat ik bij een professioneel bedrijf werkte. “You’re a speaker, not the audience”. Boem, in één klap was het duidelijk. Ik zat bij de verkeerde sessies.

Wat deze anonieme Amerikaan mij geleerd heeft, is dat ik ten eerste met een verkeerde instelling naar Austin gekomen ben. Ik ben namelijk zelf al een professional, en zou hier mijn inspiratie moeten halen. Niet de kennis. Onze klanten horen in de sessies te zitten die gaan over mobile, apps en development. Ik moet zo ver mogelijk bij mijn vakgebied wegblijven, en me laten inspireren door de talks over gezondheid, robots en kunst. Wat deze uitspraak mij ook geleerd heeft, is dat wij bij Tam Tam en wij als Nederlanders, ontzettend goed bezig zijn. We zijn op de hoogte, en horen gewoon bij de professionals.

En als je dan de SXSW eens anders gaat bekijken, dan valt je ook op dat iedereen die je spreekt, die bij dezelfde sessie aanwezig was, compleet andere onderdelen van de presentatie heeft onthouden als jijzelf. Mindblowing verhalen blijven grotendeels achter als je net de verkeerde sessie hebt uitgekozen, maar de energie die iedereen meeneemt als hij de zaal uit komt is enorm. De belangrijkste boodschap die ik voor toekomstige bezoekers van de SXSW kan meegeven is dus duidelijk: Laat je inspireren, vooral bij de onderwerpen waar je geen kaas van gegeten hebt. Met dank aan Anonieme Amerikaan.

‘Southby’ is halen en brengen. Mijn instelling was juist, de verwachting alleen niet. Ik kwam bij de SXSW om kennis te halen, maar ging naar huis met energie en inspiratie. Genoeg gehaald dus. Volgend jaar brengen?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie