Stijging bereik online nieuwsmedia, educatie en overheidsinformatie in maart

GfK DAM toont grote behoefte aan nieuws en informatie in coronatijd.

123RF

Nederland maakt in maart duidelijk meer gebruik van online (nieuws-)media. Dat blijkt uit GfK DAM-onderzoek dat al ruim 6 jaar dagelijks het online gedrag in Nederland volgt.

In maart bezocht maar liefst 87 procent van de Nederlanders een nieuwswebsite en/of app (12.631.000 personen van 13 jaar en ouder). NOS staat daarbij bovenaan met 64 procent, nauw gevolgd door NU.nl (62 procent, 9 miljoen personen) en RTL nieuws (42 procent, 6,1 miljoen personen).

De dagbladen behalen ook een recordaantal online bezoekers, de meeste bereiken hun hoogste maandbereik
 ooit: AD (59 procent), De Telegraaf (46 procent) en de Volkskrant (31 procent) behalen de meeste online bezoekers.

Ook de Nederlandse radiozenders doen het erg goed: gezamenlijk wordt door meer dan eenderde van de Nederlanders een online radiozender via smartphonetablet of pc/laptop, beluisterd. 

NPO Start en Netflix

De online diensten van tv-zenders behalen eveneens veel bezoekers: NPO Start bereikt meer dan 5 miljoen personen (35 procent), RTL XL (2,1 miljoen personen) en KIJK.nl (1,9 miljoen personen) volgen.

Overige on demand diensten zijn ook populair: Netflix (38 procent, 5,5 miljoen personen), Disney+ (2,2 miljoen personen), Videoland (1,7 miljoen personen), Amazon Prime Video (1 miljoen personen) en Apple TV (460 duizend personen).

GFKDAM

Nederland zoekt ook veel contact via online videobellen en chatten. De meest gebruikte videochatdiensten pieken dan ook in maart, waaronder Skype en Zoom. Educatiewebsites en -apps worden veel bezocht, zoals de diensten van Squla, Snappet en Kennisnet.

Tot slot is er ook een duidelijke stijging van online bezoeken van overheidsinformatie, zoals de website van het RIVM.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie