Ster gaat komend jaar door met de in 2018 ingeslagen weg met het commerciële beleid. Zoals toegankelijker, doorzichtiger en makkelijker boeken en geen contracten. Wel zijn er een paar kleine aanpassingen. Zo gaat Ster door met het experiment van dit najaar rond het ‘logisch aandeel’’, Dat zei directeur Frank Volmer vanmiddag tijdens het online event Ster Focus, met een vooruitblik op 2021. ‘’Als tweede gaan we op veler verzoek toch vastleggen wat je als adverteerder wilt gaan doen bij Ster.’
Volmer zei verder dat het grp-tarief voor radio in 2021 niet gewijzigd is, voor tv gaat Ster naar 540 euro. ‘Behalve als je logisch aandeel inzet, dan kom je onder de 500 euro uit.’
Logisch aandeel
Ster introduceerde eerder het logische aandeel voor dit najaar. De redenatie: op basis van het percentage kijk- en luistertijd is het aannemelijk dat merken een vergelijkbaar deel van hun radio- en tv-campagnes inzetten bij Ster. Klanten die van september tot en met december dit jaar minimaal 25 procent van hun tv- en radiocampagnes bij Ster inzetten, ontvangen een beloning van 10 procent.
Ster stopte begin dit jaar met cookies, wat volgens Volmer ‘de adverteerder zelfs meer oplevert’. Meer daarover in het interview met Volmer dat Adformatie in augustus publiceerde.
Online reclame
Per januari valt voor Ster adverteren rond online video weg. Online reclame verdwijnt niet helemaal: er mogen nog wel ‘boodschappen van algemeen nut’ en display advertising worden ingezet.
Mediaminister Slob besloot eerder dit jaar Ster-reclame op tv in vijf jaar te willen halveren, reclame rond kinderprogramma’s moet – net als online video - per 1 januari 2021 helemaal stoppen.