De helft hiervan wordt besteed aan televisiekijken. De andere helft gaat naar internetten, muziek luisteren, lezen, gamen en bellen.
Dit blijkt uit nieuwe analyses van het SPOT Tijdbestedingsonderzoek 2006, waarvan vanmiddag de cijfers worden gepubliceerd.
Televisie wordt volgens Spot nog grotendeels met het televisietoestel bekeken. Niettemin wordt in 2006 zeven minuten per dag televisie gekeken via een ander apparaat: een computer, een mobiele telefoon of een spelcomputer.
Het rapport:
De televisie wordt nog niet gebruikt voor de toegang tot internet. Het gebruik van internet vindt vrijwel geheel plaats via de computer. SPOT verwacht echter dat in 2012 50 procent van de huishoudens via het televisietoestel internet op kunnen.
Jongeren van 6-12 jaar besteden ongeveer evenveel tijd aan school, spelen en media: gemiddeld rond de drie uur per dag.
Er wordt door kinderen ook nog buiten gespeeld en gesport: gemiddeld bijna anderhalf uur per dag. Volwassen besteden meer tijd aan media en minder aan buitenactiviteiten en sport.
Zij zijn gemiddeld nog maar 12 minuten per dag buiten actief en 12 minuten aan het sporten. Jongeren tussen 13-19 jaar kopiëren qua gedrag geleidelijk het beeld dat we zien bij volwassen.
SPOT heeft onderzocht hoe vaak mensen iets anders doen tijdens het televisiekijken. Opvallend is dat jongeren televisiekijken niet vaker combineren met andere activiteiten dan ouderen.
In tegenstelling tot de verwachting is multitasking dus geen generatie- of leeftijdgebonden verschijnsel, het hangt meer samen met de leefsituatie. Multitasking voorziet vaak in een sociale- en communicatiebehoefte die thuis moet worden ingevuld. Multitasken komt veel voor bij 13-16 jarigen, studenten en alleenstaanden tussen 30-50 jaar.
's Avonds is de aandacht tijdens het televisiekijken groot: 75 procent van de kijktijd gaat exclusief naar de televisie. 's Ochtends doet men veel andere dingen tijdens het kijken, dan wordt er gedurende 30 procent van de kijktijd alleen televisie gekeken. Eten en computeren worden het meest gecombineerd met televisiekijken.
Het gebruik van media op het werk wordt steeds groter. Van de full time werkers gebruikt meer dan 60 procent dagelijks internet. Opvallend is ook dat van de part- en full timers bijna 25 procent dagelijks televisie op het werk kijkt.
Dit is volgens SPOT van belang omdat het bereik van televisie op het werk niet in de officiële kijkcijfers van SKO (Stichting Kijkonderzoek) is opgenomen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!