Spektakel rond Centraal Beheer

Voor het eerst in 28 jaar verscheen deze week een campagne van Centraal Beheer die niet uit de koker van DDB komt. ‘Anouk wilde heel graag in een commercial van ons spelen.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De nieuwste campagne van Centraal Beheer met een dronken Anouk in de hoofdrol zorgde deze week voor flink wat reuring. Op Koninginnedag slingerde Arie Boomsma een schimmig filmpje van een lallende Anouk het internet op. ‘Grapje’, maakten de betrokkenen bekend. De viral video’s bleken de opmars naar de nieuwste campagne van Centraal Beheer Achmea. Maar voor het eerst in 28 jaar níet door DDB.

Het initiatief voor de filmpjes kwam van Anouk en regisseur Paul Meijer (Pool WorldWide), vertelt Thea Freudenberger (Manager Communicatie Achmea). ‘Anouk wilde heel graag een keer in een commercial van Centraal Beheer spelen. Zij kende Paul Meijer al, die al vaker commercials voor ons heeft gemaakt toen hij nog bij DDB werkte’, licht Freudenberger toe.

DDB kan geen commentaar geven, maar volgens Freudenberger is alles in goed overleg gegaan en gaat het om een eenmalige samenwerking met Pool Worldwide, omdat Anouk en Meijer elkaar al kenden. ‘Als je Anouk in zo’n commercial laat spelen, moet het natuurlijk wel bij haar passen, zodat het geloofwaardig is. Maar ze moet zich er ook comfortabel bij voelen. Alles is daarom in nauw overleg gegaan.’

Centraal Beheer is tevreden met het resultaat. ‘We zijn blij dat het heeft opgeleverd wat we hoopten: commotie en beweging’, zegt Freudenberger. ‘Het is begonnen met de losse filmpjes. Daarmee is de basis gelegd voor de commercial die nu overal te zien is. Het is goed opgepakt en er is positief op gereageerd. Anouk blijkt goed te kunnen acteren. Ook internationaal is deze inhaker op het Eurovisiesongfestival goed opgepakt.’

Paul Meijer was vrijdagmiddag niet bereikbaar voor commentaar. In de jaren tachtig stond Meijer bij DDB zelf aan de wieg van de ‘Even Apeldoorn bellen’-commercials. In 2009 : ‘Inmiddels is de verzekeringsmarkt veel toegankelijker, maar houdt Centraal Beheer krampachtig en soms zelfs zonder humor vast aan de campagne. Onbegrijpelijk. M’n vingers jeuken om het merk weer een steentje te laten zijn, dat als je het in het water gooit, je het riet aan de kant flink ziet bewegen.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie