Dit zeggen experts over (D)OOH & duurzaamheid
Aschwin de Bruijn, Magna Global: ‘Als organisatie wil je duurzaam bezig zijn, omdat het goed is voor de wereld. Ook mediaverkoop van (D)OOH kan je verduurzamen. Zo kunnen de posters van OOH van gerecycled papier gemaakt worden. De posters kunnen met elektrische bakfietsen of elektrische auto’s vervoerd worden. Je kan op kantoor ook voor groene daken en zonnepanelen gaan. Er is eigenlijk al best veel wat je als exploitant kan doen, maar het kan nu nog wel op meer locaties toegepast worden. Ik vind duurzaamheid heel belangrijk, omdat we met z’n allen nu echt iets moeten doen aan global warming.’ ‘Dat dit belangrijk is, is eigenlijk een no-brainer natuurlijk. Wel moet je als bedrijf de daad bij het woord voegen: schreeuw je dat je duurzaam bezig bent, dan moet je dit ook waarmaken. Kortom: put your money where your mouth is. Als OOH-exploitant kan je ook mediaruimte doneren aan goede doelen of de ruimte aanbieden tegen een gereduceerd tarief. Er zijn ook exploitanten die bewust een keuze maken in een paar goede doelen die zij steunen. Ik zie dit niet als een plicht, maar wel zeker als een verantwoordelijkheid.’
Yvonne Prins, UM: ‘Er zijn veel online mediatypes die een hoge CO2-uitstoot hebben. Analoge OOH is bijvoorbeeld duurzamer dan een online videocampagne. Dat realiseren mensen zich vaak nog niet. Je kan ook een boom planten voor elke campagne die je inzet. Maar is dat per se de duurzaamheid die je zoekt? Voor mij voelt dit een beetje als greenwashing. Het een interessant topic, waar je goed over na moet denken. Ook hierbij is het belangrijk dat we in onze branche meer in gesprek gaan met exploitanten, klanten en collega’s. Het gaat om bewustwording. Een inspiratiesessie organiseren zou een goede eerste stap kunnen zijn, een fire starter. Hetzelfde geldt voor goede doelen.’
‘Ik vind dat wij het als branche verplicht zijn om goede doelen te helpen met onze diensten. Ik vind het dan ook heel tof als exploitanten hun ruimte beschikbaar stellen voor goede doelen. Onlangs heb ik me samen met een club creatieven ingezet voor NL Voor Elkaar. Hier hebben ook OOH-exploitanten aan meegewerkt en we hebben er zelfs prijzen mee gewonnen.
Dennis Kuzee, Talpa Network: ‘Nee, duurzaamheid speelt nu nog niet altijd een rol bij de mediakeuze. Dat moet eigenlijk wel verbeteren. We printen onze media-uitingen op gerecycled papier en met milieuvriendelijke inkt. Maar ik heb bijvoorbeeld geen idee hoe Clear Channel de posters naar locaties brengt, als dat met een vervuilend dieselautootje gebeurt dan is dat niet milieubewust. Binnen Talpa zijn we, net als veel bedrijven, nog niet heel erg bezig met duurzaamheid. We zetten er stappen in, maar dat zijn nog baby steps. Dat moet zeker anders en snel. Ik zou het wel fijn vinden als er een keurmerk komt binnen de zakelijke markt, ook voor exploitanten bijvoorbeeld. Zodat je weet of je met een duurzame exploitant werkt. Is de energie groen, zijnde auto’s groen, is het materiaal dat wordt gebruikt groen? Dat maakt het voor mij veel makkelijker, dan kan ik een bewust groene keuze maken zonder dat ik er al te veel mee bezig hoef te zijn.’
Femke Beke-Rikkert, Clear Channel Nederland: ‘Duurzaamheid speelt zeker een rol bij de mediakeuze. Het is een belangrijk onderwerp, waarvan ik vind dat we dit met elkaar moeten onderstrepen. Duurzaamheid zit ook in de core van ons bedrijf, in (D)OOH. We zijn niet voor niets een platform voor brands en voor good. Dat betekent dat we het ook belangrijk vinden om te investeren in de maatschappij. Zo hebben we een duurzaamheidsmanager aangesteld en hebben we groene daken op onze bushaltes die positief bijdragen aan een groener stadsgezicht en de biodiversiteit. Elke dag kijken we naar hoe we nog duurzamer bezig kunnen zijn. Van ons gerecyclede papier tot aan het vervoeren van de papieren advertenties met elektrische voertuigen. Denk aan de elektrische auto of de elektrische wisselfiets. Ook drukken we met duurzame, ecologische inkt. Op die manier maken ons werk steeds groener.’ ‘Het is ons streven om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Daarnaast is het ook onze maatschappelijke plicht om mediaruimte beschikbaar te stellen voor goede doelen. We hebben drie goede doelen die we supporten vanuit onze groene ambities: Plastic Soup Foundation, Stichting Nederland Schoon en Trees for All. Maar er is meer. Want we investeren bijvoorbeeld ook in infrastructuren, omdat we iets terug willen doen voor de gemeente, voor de maatschappij.’
Michel Tiggelman, Randstad: ‘Duurzaamheid speelt in zekere zin een rol bij de mediakeuze. Maar het is wel lastig, want was is duurzaamheid precies? Het is moeilijk om te bepalen wat beter is: een papieren OOH-uiting of een digitaal object dat op stroom werkt? Die beslissingen zijn voor ons nog niet genomen, omdat we daar te weinig vanaf weten. Maar keuzes die voor te hand liggen, zoals doen we een shoot in Nederland of in Zuid Afrika, die zijn snel gemaakt. Het is voor mij persoonlijk een heel belangrijk onderwerp. Zowel privé als in mijn werk.’ ‘Het zou mooi zijn als we onze branche helemaal CO2-neutraal kunnen maken. Voor outdoor-exploitanten geldt al: minder busjes die rijden, duurzaam papier en milieuvriendelijk inkt. Dat zijn goede ontwikkelingen, want het is nodig voor de wereld. Wat betreft goede doelen, vind ik het géén verplichting voor mediabedrijven om een goed doel te steunen. Een korting zou kunnen, maar gratis is voor mij niet per se nodig.’
Lees de overige artikelen uit deze reeks:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!