Tekst: Felix Geeraths
Iedereen die Snapchat een beetje in de gaten houdt (en dan bedoel ik niet de gênante snaps van gisteravond), weet dat hun laatste innovatie ‘Snapchat Spectacles’ heet.
Wat het is? Heel simpel: een zonnebril met een ingebouwde camera. Zeg maar, een hippere versie van Google Glass, maar dan zonder augmented reality en zonder het gevaar dat je klappen krijgt zodra je er mee loopt.
Wat doet 'ie nog meer? Eigenlijk niet veel – en daar zit 'mnou net de doeltreffendheid. Zonder augmented reality en andere dure functionaliteiten is de bril niet alleen een stuk goedkoper dan Google Glass ($130 vs. $1.500), hij ziet er ook minder geeky uit. En als er één ding is waar millennials van houden, dan is het wel betaalbare fashion.
De bril is al een tijdje te koop in de VS: eerst via Snapbots (een soort snoepautomaten die op de meest willekeurige plaatsen verschenen), daarna op een iets conventionelere plek: een pop-up store in New York.
Snap Inc. (het moederbedrijf van Snapchat) heeft besloten dat wij Europeanen iets langer moeten wachten tot we dit high tech montuurtje kunnen aanschaffen. Natuurlijk weerhoudt dit mensen er niet van om de bril in New York te kopen. Natuurlijk kunnen wij als social bureau niet achterblijven, dus kochten we er ook één. Kwestie van de kat op de Spectacles binden.
Spectaculaire Spectacle(s) expectations
Na het ‘unboxing’ pleziertje (waarbij het halve kantoor een selfie nam met de bril op), vroegen we ons af hoe we dit nu kunnen inzetten voor klanten. Voor de ‘gewone’ Snapchat-gebruiker is het makkelijk zat: je zet de bril op, drukt een paar keer op de record button en 'klaar is Kees'.
Veel merken weten nog niet echt hoe ze de Spectacles kunnen inzetten, anders dan ‘geef het maar aan een influencer’. Allemaal leuk en aardig, maar dan kun je net zo goed geen bril gebruiken. Wij hebben een paar formats op een rijtje gezet waarmee jij je fans een unieke brand experience kunt geven.
1. De Mystery Guest
Dit idee komt van m’n collega Bart, die digital content producer is. Zoals jullie zullen weten, passeert er wekelijks een overvloed aan artiesten de revue in de Ziggo Dome. Hoe leuk zou het zijn om de bril uit te lenen aan één van die artiesten en de fans te laten raden wie er achter de bril schuilgaat?
2. Koken met je bril op (ook tegen het spatten)
Wat is nu een betere manier om een gerecht feilloos na te maken dan er een ‘first person view’ als voorbeeld bij te hebben? De ‘Sour Patch Kids’ deden het op hun eigen manier. Het staat je natuurlijk geheel vrij om het met minder emoji’s te doen. ;)
3. Doe het voor: tutorials
We weten allemaal: show, don’t tell. En niet alleen koken, maar eigenlijk alle tutorials lenen zich voor de Spectacles. Wil je je fans laten zien hoe je als meubelgigant het snelst een tafel in elkaar zet? Of hoe ongelooflijk veel functies er op die nieuwe wasmachine zitten? De mogelijkheden zijn (bijna) eindeloos!
4. Kijk eens achter de schermen
Een ander leuk idee is om fans een kijkje te geven in de wereld áchter jouw merk. Zeg maar, het deel dat normaal gesproken niet voor iedereen zichtbaar is. Geef de bril een dagje aan een medewerker in een magazijn, een marketingmanager die van meeting naar meeting racet of een chauffeur die van hot naar her rijdt.
5.Laat die handen maar wapperen
Dit zijn slechts een paar voorbeelden waarbij de Spectacles een gave toevoeging bieden. Je kunt er natuurlijk ook zelf mee spelen. Maar houd wel in je achterhoofd dat video’s het beste werken als je iets doet waarbij je je handen kunt zien, of het nu fietsen, jongleren of vingerverven is. Video’s met Spectacles werken het beste als je duidelijk ziet dat iemand de handen flink uit de mouwen steekt. Oftewel: er moet iets gebeuren. Anders wordt het al snel een saaie bedoening met je Spectacles. En dat zou zonde zijn!
Andere tips om in het oog te houden:
- Houd je verhaal dichtbij. Letterlijk. Zonder de functie om in te zoomen wordt het onduidelijk.
- Adem niet te hard! Je mond zit vlakbij de camera.
- Ga vooral creatief aan de slag met emoji’s en stickers.
- Maak je ‘Story’ niet te druk: wissel af tussen simpele en drukkere Snaps.
- Bedenk van tevoren goed wat je wilt filmen, je hebt immers maar 10 seconden.
Hoeveel sterren?
Is het een coole gadget? Absoluut! Kunnen marketingafdelingen hier iets mee? Zonder meer. Is het iets voor mijn merk? Dat hangt ervan af.
Vooralsnog kun je de Spectacles alleen aan Snapchat koppelen. Dat betekent dat je doelgroep dus wel op Snapchat moet zitten om de video's te kunnen zien. Natuurlijk kun je ze op Instagram en YouTube zetten, alleen ontbreken dan de extra features die juist zo leuk zijn op Snapchat.
Verder moet je echt een verhaal vertellen. Het is een leuke manier om te broadcasten, maar het werkt het beste in de handen (of op de neus) van geboren broadcasters. Dus heb je een Rutger Castricum of Lize Korpershoek op de werkvloer rondlopen? Begin dan alvast een bril te bestellen.
Felix Geeraths is community manager bij Social Inc.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!