Dat meldt de Stichting Kijkonderzoek (SKO). De daling is volgens de stichting minder sterk dan vorig jaar, waarschijnlijk dankzij twee grote sportevenementen: het EK voetbal en de Olympische Zomerspelen.
Een van de oorzaken voor de daling in kijktijd is het vaker bekijken van video on demand op het televisiescherm en het vaker via andere apparaten online kijken van televisieprogramma’s en andere video content. Dat is allebei niet meegenomen in de gerapporteerde kijktijd.
Uitgesteld kijken
Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzending steeg van 6,1 procent (2015) naar 6,9 procent van de totale kijktijd. De tv-schermtijd ofwel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht was 192 minuten over de gehele dag in 2016. Daarin zit naast de kijktijd (inclusief live en uitgesteld kijken), ook de tijd aan het bekijken van bijvoorbeeld overige video on demand via het televisiescherm. De overige kijktijd, waaronder de kijkminuten naar on demand diensten vallen, bedroeg 9 minuten in 2016.
Meest bekeken
De top-25 meest bekeken programma’s in 2016 wordt aangevoerd door Eurovisie Songfestival Finale van 14 mei 2016 met 4.286.000 kijkers. De meest bekeken sportuitzending is Voetbal EK Finalewedstrijd Portugal –Frankrijk van 10 juli 2016 met 4.236.000 kijkers.
Wie Is De Mol van 20 februari 2016 is het meest uitgesteld bekeken programma met 1.091.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na uitzenddag. Het programma dat het meest uitgesteld is bekeken binnen 7-27 dagen na uitzenddag is Flikken Rotterdam van 15 januari 2016 met 157.000 kijkers die uitgesteld keken in deze periode.
Hardere daling lineaire kijktijd
Volgens cijfers van media-inkoper GroupM daalde de lineaire kijktijd in de eerste drie kwartalen gemiddeld in 2016 harder dan SKO hierboven schetst. De jaarcijfers van GroupM publiceert Adformatie komende week.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!