SIRE wijst Nederland met een tv-spot op de site xtcfacts.nl, waar de belangrijkste feiten over XTC zijn opgenomen.
Daarnaast wordt in de online campagne aandacht besteed aan zowel de feiten als de fabels over XTC, want er blijken aardig wat misverstanden te bestaan over XTC.
Lucy van der Helm, directeur van SIRE: ‘Met deze campagne zetten wij positieve en minder positieve feiten over XTC naast elkaar. Ons doel is om maatschappelijke onderwerpen bespreekbaar te maken bij het Nederlandse publiek, in dit geval jongeren én ouders. Iedereen kan op basis van de beschikbare informatie op xtcfacts.nl en gerelateerde bronnen een eigen afweging maken.’
De commercial:
Achtergrond
Het gebruik van XTC is de afgelopen jaren toegenomen. Er lijkt sprake te zijn van normalisering van gebruik. Zo blijkt uit ‘Kerncijfers drugsgebruik 2014’ van het Trimbos-instituut dat 12,5% van de jongvolwassenen tussen de 15 en 34 jaar wel eens XTC heeft gebruikt.
Daarnaast is de gemiddelde hoeveelheid MDMA (de werkzame stof in XTC) de afgelopen zes jaar bijna verdubbeld. Uit een onderzoek, in juni uitgevoerd door Motivaction onder 300 Nederlandse jongeren in opdracht van SIRE, blijkt echter dat een meerderheid van de jongeren, de voornaamste gebruikers, onbekend is met de werking en effecten van XTC.
Daarom begint SIRE deze campagne, gericht op jongeren en hun ouders. Om Nederland bekend te maken met de feiten over XTC die we niet altijd kennen.
MDMA
Sabine van Aken, projectleider bij SIRE, licht toe: ‘Twee ontwikkelingen liggen ten grondslag aan deze campagne. In de afgelopen jaren zien we het gebruik van XTC toenemen. 5,6% van de jongeren tussen 15 en 34 jaar heeft het afgelopen jaar XTC gebruikt. Dat is bijna twee keer zo veel als zes jaar geleden. Daarnaast is de gemiddelde hoeveelheid MDMA, de werkzame stof in XTC, sterk toegenomen. Een veilige dosis bestaat niet en méér is niet beter. Risico’s van gebruik nemen bij hogere doseringen MDMA toe. Dat weten veel jongeren niet en veel ouders ook niet. Beide groepen zijn geholpen met de feiten rondom XTC.’
Een van de opvallendste ontwikkelingen is de bijna verdubbeling van de hoeveelheid MDMA in een XTC-pil, van gemiddeld 80 mg in 2007 tot 135 mg in 2013. Nog nooit was de gemiddelde dosering zo hoog. Bovendien zijn er soms flinke uitschieters van pillen met meer dan 250 mg MDMA.
Cijfers
Uit de steekproef van Motivaction onder 300 jongeren tussen de 16 en 24 jaar, blijkt bovendien dat:
-63% van de jongeren niet weet dat de dosis MDMA in XTC is toegenomen
-70% van de jongeren niet weet wat een te hoge dosis met je doet
-66% van de jongeren niet weet dat oververhitting het belangrijkste risico is
- 60% van de jongeren niet weet dat je maximaal twee glazen water per uur mag nuttigen indien je gebruikt
Totstandkoming campagne
Net als bij voorgaande SIRE-campagnes hebben veel partijen zich belangeloos ingezet. De campagne is ontwikkeld door jonge professionals voor jongeren.
Zo zijn Marly van Helfteren (22) en Kirsten Ryvers (21) van de Willem de Kooning Academie uit Rotterdam de bedenkers van de tv- en radiocommercial en Colin Huijser (29) van In Case of Fire de regisseur.
Xtcfacts.nl en de online campagne zijn ontwikkeld door Chaim Kwakman (24) en Mitchell Bakker (26) van Ganda.
De campagne gaat op 1 september 2015 van start.
Credits
Creatie: Willem de Kooning Academie: Marly van Helfteren &
Kirsten Ryvers
Creative coaching: Marcel Hartog, Frank Langerak (WdKA)
Productie: In Case of Fire
Director: Colin Huijser
Producer: Dirk Achten
Executive Producer: Paul Brand
VO: Soundcircus: Henry van Loon
xtcfacts.nl: Ganda: Chaim Kwakman, Mitchell Bakker
Media OMD
PR – social media Hill+Knowlton Strategies: Marlieke Berkman, Jeroen van
Seeters, Maaike Veeling
Pers ANPinOpdracht: Manouk van der Vorm en Marloes Ribbius
Onderzoek Motivaction: Pieter Paul Verheggen, Jeroen Bruin
SIRE: Sabine van Aken, Diederick Hillenius, Antoinette Hoes,
Lucy van der Helm, Vanessa Alkemade, Yvonne
Markman, Imre van Son
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!