Door: Richard Dijkman
Bètamarketeers die analytisch vermogen en beheersing van digitale toepassingen combineren met softskills, zijn even nodig als schaars. Bedrijven moeten deze eigentijdse professionals zelf opleiden. Talent binnenhalen van buiten de branche helpt daarbij. De bètamarketeer, die beschikt over zowel softskills als de hardskills om datadriven vraagstukken op te lossen, is nauwelijks te vinden. Op de arbeidsmarkt ontbreekt het aan ervaren marketeers die zich de laatste jaren hebben ontwikkeld in hardskills waarmee zij vraagstukken als digital transformation, online service en targetting kunnen oplossen. Vaardigheden als analytisch vermogen en beheersing van de digitale kanalen komen bijna niet voor in combinatie met de traditionele softskills als creativiteit en sensitiviteit.
Zelf opleiden
Veel organisaties zullen de bètamarketeer daarom zelf moeten ontwikkelen. Zelf opleiden is de ideale route. Specifieke opleidingen voor bètamarketing zijn er nog nauwelijks, maar zijn wel in ontwikkeling. Het scholen van nieuwe marketeers in eigentijdse vaardigheden, geeft een boost aan een organisatie. Het hele team scholen is niet eens nodig. Het volstaat om enkele marketeers die de nieuwe vaardigheden beheersen, in te laten stromen in een expert team. Daar kunnen zij hun opgedane kennis meteen in de praktijk brengen. Laat de leden uit zo’n team van elkaar leren door hun kennis en vaardigheden te delen.
Instroom
Wat ook goed werkt is het werven van jonge marketeers die affiniteit hebben met de nieuwe eisen die aan het vak worden gesteld. Met name waar het gaat om het gericht inzetten van nieuwe media. Zij missen weliswaar ervaring met marketing, maar zij kunnen wel een impuls geven aan het marketingteam. Op hun beurt kunnen deze jonge talenten weer leren van de ervaring van het marketingteam.
Expertise van buiten
Een variant hierop is het aantrekken van professionals van buiten die ervaring hebben met de nieuwe vaardigheden. Die hoeven niet noodzakelijk marketeers te zijn. Denk aan mensen die betrokken zijn geweest bij de oprichting van startups. Daar zijn bovengemiddeld vaak talenten te vinden die zich hebben verdiept in nieuwe wegen om klanten te bereiken en om de digitale organisatie vorm te geven. Tenslotte kan instroom uit andere takken van sport helpen om de vereiste vaardigheden van digitale kennis en analytisch vermogen eigen te maken. Denk aan professionals uit andere branches waar hardskills onderdeel uitmaken van de kernprocessen.
* Richard Dijkman is directeur bij Brunel Marketing & Communicatie, zijn eerdere gastblog 'Betamarketeer moet marketing toekomstproof maken' leest u hier
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!