'Dit was de werkgever waar ik het langst heb gewerkt, en ik heb hier tot op de dag van vandaag echt een enorm leuke tijd gehad.' Ruud de Langen kondigde afgelopen voorjaar zijn vertrek aan bij Mindshare, waar hij lang CEO was. Hij begint op 1 september bij Talpa Network, waar hij Chief Creative Officer wordt.
De Langen is het meest trots op de cultuur die binnen Mindshare is gecreëerd. 'Business en awards winnen is altijd mooi. Het geeft een kick binnen het bedrijf en erkenning van de industrie, maar het meest trots ben ik op de cultuur die is gevormd binnen Mindshare en de productontwikkeling die vanuit daar plaatsvindt.'
'Wat ik ga missen zijn de mensen van Mindshare waar je zo lang mee opgetrokken bent en een relatie mee hebt opgebouwd.'
Ontwikkeling binnen Mindshare
Er is de afgelopen tien jaar veel veranderd binnen het medialandschap waarin data en technologie een steeds belangrijkere rol zijn gaan spelen. Mindshare heeft hier slim op ingespeeld door de juiste partijen aan te haken, zegt De Langen. 'Eerlijk gezegd denk ik dat we drie jaar geleden een beetje achter liepen. Toen dacht ik: als we nu niet de juiste competenties in huis halen dan wordt het een hele zware wedstrijd voor Mindshare binnen Group M. Gelukkig kwam daar de Greenhouse Group in beeld.'
De Langen geeft aan ervan overtuigd te zijn dat hij Mindshare met die overname weer aan de voorkant van de race heeft gezet.
Consolidatie
Er is een pittige strijd tussen exploitanten, bureaus en productiepartijen gaande. Ook de invloeden van Amerikaanse reuzen Google en Facebook verschoven de verhoudingen binnen het landschap in rap tempo. De Langen roept in dat kader vooral op tot onderlinge samenwerking. 'Als je lokaal de beste content wilt maken dan moet verdere consolidatie nog plaatsvinden. Door samenwerking kan je binnen de distributie het evenwicht vinden om niet compleet als een heroïneverslaafde aan de pijplijnen van Facebook en Google te hangen.'
Talpa Network
Vanaf september verhuist De Langen officieel van Mindshare naar Talpa Network. Daar wordt hij als Chief Creative Officer overkoepelend creatief verantwoordelijk. Een nieuwe functie van De Langen zal volgens eigen zeggen even schakelen zijn. 'Ik denk dat het meer experimenteren is. Ik denk dat het meer hoofdpijn is. Voor creatieven is er altijd meer hoofdpijn. Heel veel ‘kindjes’ worden natuurlijk doorgespoeld.'
Beluister hier de podcast
The Brief is een tweewekelijkse podcast over content, marketing en media van WPK/The Agency, het contentmarketingbureau van Wayne Parker Kent. Adformatie is mediapartner.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!