De Russische regering opent een PR-offensief om zijn imago in het westen, met name de EU, VS en Canada, te verbeteren. Een woordvoerder van de Russische regering vertelde PRWeek dat Rusland daarvoor drie of vier toonaangevende westerse PR-bureaus zoekt.
Met het herstelplan van het Russische imago zouden vergoedingen van 30 tot 50 miljoen dollar per jaar zijn gemoeid. De onderhandelingen met de bureaus zijn al bezig, maar er zijn nog geen deals ondertekend.
Na Ketchum
De reputatie van Rusland staat onder druk door onder meer het Olympisch dopingschandaal, de bombardementen in Syrië, De Krim, MH17 en Russische trollen en hackers op het internet. Het land heeft sinds twee jaar geen ‘eigen’ communicatiebureau meer, nadat het afscheid had genomen van Ketchum, dat naast het Kremlin ook Gazprom adviseerde van 2006 tot 2014.
Vladimir Poetins perschef Dmitri Peskov zei destijds: ‘Communicatieadvies is nu voornamelijk nutteloos. Door de ongegeneerde propaganda uit de VS en de NAVO-landen zijn de gewone wetten van de communicatie en informatie niet van toepassing.’
Actieplan
Nu zoeken de Russen klaarblijkelijk weer aansluiting. Op 15 augustus stemden ze in met wettelijke maatregelen om het imago van Rusland in het Westen te verbeteren. Deze zijn onderdeel van een Russisch Actieplan voor internationale samenwerking.
Welk bureau Poetin en de zijnen gaat bijstaan is nog niet bekend. Ketchum zal zijn diensten niet aanbieden, Burson weigert commentaar evenals PR-bedrijven als Bell Pottinger en Portland, bureaus die de reputatie hebben niet bang te zijn om 'vuile handen' te maken.
Fotoc Kremlin: Greg Westfall. via Foter.com / CC BY
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!