De brutowinst daalde van 101 miljoen naar 85 miljoen euro. Volgens cijfers van moederbedrijf RTL Group heeft de Nederlandse tak last van een krimpende omzet uit tv-advertenties. Verder zijn er hogere programmakosten en aanloopverliezen bij VOD-platform Videoland. Wel was er een fors hogereomzet uit online advertenties.
Uit cijfers van GroupM bleek afgelopen jaar al dat de Nederlandse tv-reclamemarkt onder druk staat. De lineaire kijktijd vertoont al enige tijd een scherp dalende lijn, de tv-omzet is sinds 2016 ook aan het dalen. De top-25 adverteerders besteden minder euro’s op tv en kiezen alternatieven.
Ook voor het eerste kwartaal van 2017 ziet het er niet geweldig uit voor RTL Nederland. De eerste twee maanden kampte marktleider RTL4 met dalende kijkcijfers in alle doelgroepen.
Internationaal
De brutowinst voor de totale groep ziet er wel goed uit en kwam zelfs uit op een recordniveau van 1,2 miljard euro, dankzij Duitsland en Frankrijk. De omzet steeg met 3 procent naar 6,2 miljard euro.
Bert Habets
Woensdag werd bekend dat CEO Bert Habets dit jaar RTL Nederland verruilt voor een topfunctie in Luxemburg.
Over de jaarcijfers meldt hij: 'Ondanks een stabiele performance van onze zenders en hogere omzetten vanuit onze digitale activiteiten, non-spot en live entertainment hebben we ingeleverd op onze winstgevendheid. Dit is het directe gevolg van onze strategie om te blijven investeren in de groei van veelbelovende activiteiten, zoals Video On Demand, de Multi Channel Network en RTL Z. Het zijn exceptionele tijden die ons dagelijks voor nieuwe uitdagingen stellen. We zijn een financieel gezond bedrijf en dat maakt meerdere strategische routes mogelijk. Enerzijds investeren we in nieuwe lokale content en de talrijke digitale initiatieven voor de consument. Anderzijds ontwikkelen we nieuwe commerciële mogelijkheden voor tv en digitaal die toegevoegde waarde bieden voor de adverteerdersmarkt.”
Foto: ANP