Roel Welsing is hoofd marketing van Triodos Bank Nederland. De marketing van Triodos stuurt niet direct op verkopen, vertelt hij tegen NIMA Young Professional, Evelien Bouma, marketing- en communicatiemedewerker bij iWink. Welsing: ‘Richting klanten concentreren we ons op service; communicatie moet vooral inspireren. Het mooie is dat de resultaten daarvan beter zijn dan ooit. Zo laten we aan ons vakgebied zien dat er een andere manier van marketing bedrijven is die ook werkt.
Met marketing heeft Triodos Bank in 2012 de verschuiving gemaakt van verkopen naar inspireren. Daardoor heeft Triodos zijn naams- en inhoudsbekendheid een extra impuls gegeven. Welsing: ‘We zijn als bank een optimistisch geluid gaan brengen in deze pessimistische tijd. We bieden mensen perspectief. Dat heeft zich succesvol vertaald in onder andere een stijging van klanten en eigen vermogen. Daar ben ik trots op."
Waarom ben jij een succesvolle marketeer?
‘Als marketeer moet je in staat zijn een goede verbinding met de maatschappij te hebben. Weten welke ontwikkelingen daarin relevant zijn is essentieel. En te bedenken hoe je die kan vertalen naar iets passends voor Triodos Bank. Een goed voorbeeld daarvan is de duurzame hypotheek.
Dat vraagt een holistische blik van een marketeer. Je moet vanuit het geheel kunnen kijken. En niet alleen maar vanuit één onderdeel. Het gaat daarin niet om de macht die je hebt, maar om de kracht van je invloed en resultaten. Het gaat om verbinden. Het gaat om het succes van het grotere geheel en niet om het succes van het individu. De rol van marketing is om de buitenwereld naar binnen te brengen. De organisatie te inspireren. Te stimuleren om de organisatie daarin ook echt te ontwikkelen.’
Maar als je nu naar de maatschappij kijkt, dan zie je voornamelijk crisis.
‘Dat klopt. Het is crisis. Maar tegelijkertijd zie je ook een fantastische ontwikkeling in de maatschappij. Mensen zoeken elkaar op. Ontwikkelen allemaal initiatieven waar mensen samen de schouders onder zetten. Mensen gaan weer voor elkaar zorgen. Mensen maken eten en delen dat met elkaar. Mensen wekken samen energie op. Dat zijn hele optimistische, positieve bewegingen. Het is aan mij de taak om dat te zien, dat aan te voelen en dat te vertalen naar bijvoorbeeld een campagne zoals 'Klein. Het nieuwe groot.'’
Wat zie jij als het grootste succes in jouw leiderschapsstijl?
‘Dat begint met het sturen op samenwerking en de ontwikkeling van mensen. Mensen uitdagen om uit hun comfortzone te komen en vanuit de klant naar de gehele organisatie te kijken en niet alleen vanuit de eigen discipline. Dat moet je samen doen. De consequentie van samenwerken en ontwikkeling stimuleren is ook dat je mensen de ruimte moet geven. Ik probeer mijn collega’s bijvoorbeeld veel ruimte te geven voor eigen ideeën. Ook in de ontwikkeling van hun eigen vakgebied. Verder ben ik duidelijk en resultaatgericht. Ik streef altijd naar hoge kwaliteit en een goed resultaat.’
Waarom zou jij de titel Marketeer of the Year 2013 verdienen?
‘Er staat nu een heel ander soort bank dan toen ik begon. En zo wordt dat ook ervaren in de markt. Er staat nu een gebalanceerd merk. We zijn een echte bank geworden. Een goede bank met een volwaardige dienstverlening, waarmee we ons kunnen meten met anderen. Zonder dat we onze missie uit het oog zijn verloren. Zonder dat we de klanten van het eerste uur zijn vergeten. Dat is een verdienste van onze vernieuwde marketingcommunicatiestrategie die we in 2012 hebben ingezet.
Ook draag ik als marketeer bij aan het vakgebied. Dat doe ik door met onze case te laten zien dat duurzaamheid loont. Dat je daar succesvol mee kunt zijn. Op een winstgevende manier. Klein detail, vorig jaar is onze winst met 31% gestegen. Duurzaamheid loont dus echt. Ze stimuleert creativiteit, stimuleert innovatie en verbetert de maatschappij.
Zie hier de videopresentatie van de drie kandidaten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!