De bestedingen aan audioreclame blijven stijgen. In het eerste kwartaal van dit jaar was dat 10,2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het totaal komt uit op 48,8 miljoen euro (plus 4,5 miljoen euro). Een record, volgens marketingorganisatie Audify.
De radiospotomzet is goed voor 89 procent en stijgt met 9,7 procent naar 43,1 miljoen euro. De branded content reclame stijgt met 26,7 procent en komt uit op 3 miljoen euro. Digitale audioreclame groeit naar 2,3 miljoen euro (+1,3%).
Retail blijft grootste branche
De top drie branches is dit eerste kwartaal hetzelfde als vorig jaar: Retail, financiële dienstverlening en horeca,toerisme,recreatie. Beduidende groei zit in de branches financiële dienstverlening, telecom, ict en voedings- en genotmiddelen. De merken die het meest op radio adverteren zijn KPN, McDonald's, Odido, Aldi en Promovendum.
Nieuwe merken in de radioreclame top 50 zijn Volkswagen, Ford, Douwe Egberts en Nespresso.
Directeur Liedewij Hentenaar van Audify zegt dat de voorspelde verdere groei van de audioreclamebranche uitkomt. 'Met het nieuwe luisteronderzoek en de vele advertentiemogelijkheden die audiokanalen bieden, zijn adverteerders nog beter in staat om hun audio-investeringen in te zetten in effectieve campagnes.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!