Reclamebestedingen audio naar record van netto 242 miljoen euro

Plus 16 miljoen in 2023.

De audioreclamebestedingen kwamen in 2023 uit op netto 242 miljoen euro. Dit is na een recordstijging in 2022 wederom een record: 16 miljoen euro meer en een stijging van 7,2 procent.

Audify presenteerde vandaag de audiojaarcijfers waaronder de netto radioreclame-omzet van 2023.

Elk kwartaal van 2023 vertoont groei met de grootste sprongen in het derde en vierde kwartaal. Voor dit jaar verwacht Audify wederom een stijging.

De radiospotomzet steeg met 7,9 procent naar 219,2 miljoen euro. Het aandeel branded content is 4,9 procent met 11,8 miljoen euro. Digitale audioreclame is de grootste stijger en groeit met 13,2 procent  naar 11 miljoen euro, een aandeel van 4,5 procent. 

Branches en adverteerders 
‘Retail’ is ook dit jaar weer de grootste branche van radioadverteerders, gevolgd door ‘financiële dienstverlening’ en ‘overheid, educatie en non-profit’. Meer dan tweeduizend merken maken gebruik van audioreclame. Odido, KPN en McDonald’s zijn de grootste adverteerders, Amazon en Coop de grootste stijgers.

Radiospots en impressies
Er zijn in 2023 meer dan 11,3 miljoen radiospots ingekocht, bijna de helft van alle uitgezonden radiocommercials betreft nieuwe creatie. Deze radiospots behaalden meer dan 169 miljard audio-impressies. Daarnaast heeft Nederland 1,7 miljard uur live audio gestreamd en zijn er 375 miljoen podcastshows. 

Het Audify Audiojaarrapport 2023 is te downloaden op de website van Audify

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie