Deze week was Anneli Rispens, voormalig strateeg bij DDB en sinds drie jaar de drijvende kracht achter So Me Mc, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).
Als social media management consultant helpt Rispens merken zoals Philips, ASML en Nestlé bij het opzetten en optimaliseren van wereldwijde social media strategieën en operaties.
'Mijn thema deze week is verbinding. Als mens zijn we gemaakt om te verbinden met anderen. Vanaf het moment dat we geboren worden, zoeken we nabijheid en verbondenheid met anderen; sterker nog, ons overleven hangt ervan af. Dit instinct dient verschillende doeleinden, waaronder het vinden van emotionele steun, delen van ervaringen en je op je plek voelen.
En hoewel we in theorie meer in verbinding staan dan ooit, voelen velen zich in werkelijkheid eenzaam en geïsoleerd. Volgens het CBS voelt 4 op de 10 Nederlanders zich eenzaam, een gevoel dat vooral onder jongeren epidemische vormen aanneemt.
Deze kloof tussen verbinding en isolatie dichten is wat mij drijft, zowel privé als zakelijk. Al meer dan 15 jaar zet ik me in om merken op authentieke en onderscheidende manier in verbinding te brengen met mensen, of dit nou werknemers, klanten of stakeholders zijn. Vanuit mijn professionele rol zoek ik continu naar manieren om echte verbondenheid te creëren en te versterken, want alleen ga je snel, samen kom je verder!
Om die reden deel ik deze week een aantal succesvolle communities die mij inspireren. Stuk voor stuk slagen ze erin om een groep individuen met elkaar te verbinden door gedeelde waarden, interesses of doelstellingen, en bieden ze 'n platform voor interactie, (emotionele) ondersteuning en ontwikkeling. Mijn hoop is dat mijn bijdragen je inspireren om de verbinding aan te gaan, met jezelf, en met een ander.'
Hier haar 5 bijdragen:
1. Ondernemen - Samen werken aan je bedrijf
'Eind 2019 zegde ik mijn droombaan bij DDB op om een andere droom te vervullen, namelijk het moederschap. Op dat moment was ik regionaal verantwoordelijk voor de social discipline, en internationaal Workplace community lead. Een geweldige tijd, waarin ik met talent van over heel de wereld samen mocht werken. Maar geen ideale uitgangssituatie om een gezin te starten. Dus na 12 jaar loondienst waagde ik de sprong voor mezelf.
M’n timing had niet beroerder kunnen zijn. Vlak voor het einde van m’n zwangerschapsverlof brak de COVID-19 pandemie uit. Geen koffiedates, geen netwerkevents, alle budgetten voor freelancers op slot. Daar zat ik dan, op m’n zolderkamerkantoor. Gelukkig was daar Qommunity, hét platform dat creatieve freelancers verbindt aan het juiste netwerk, kennis en klussen. In loondienst had ik stiekem al een paar events van Qommunity bezocht, dus toen ik voor mezelf begon was een van de eerste dingen die ik deed, me aanmelden als Qollega. Het Qommuniteam, onder leiding van oprichters Kiki Calis en Kim Trotz, zet zich samen in om van freelancen het állerleukste beroep van de wereld te maken. Een missie die al aardig lijkt te lukken, getuige ook het groeiende aantal freelancers.
En ook nu, inmiddels als doorgewinterde freelancer, profiteer ik nog steeds van een sterk netwerk. Dankzij het business coaching traject De Hotelleven van Digna Brand, die het tot haar missie heeft gemaakt om freelancers te helpen uit het uurtje factuurtje model te breken, heb ik een ambitieuze groep vrouwelijke ondernemers ontmoet. We komen regelmatig samen en tillen elkaar en onze businesses, naar een hoger niveau. En binnenkort doe ik dat, als het goed is ook niet meer alleen vanuit mijn zolderkamer. Via mede-ondernemer Wouter Glaser kwam ik terecht bij Creative Grounds, die naast werkplekken, ook een inspirerende community van like-minded ondernemers biedt. Met de groei van het aantal zzp’ers in Nederland groeit ook het aantal communities waarin gelijkgestemden elkaar professioneel ontmoeten. Geen traditionele kantoortuin, maar wel een plek waar gezaaid en geoogst wordt.'
'Die andere moeders doen ook maar wat’
2. Ouderschap - Samen lief en leed delen
'Als moeder van Louanne en Phileas heb ik de complexiteit van het ouderschap aan den lijve ondervonden. Mijn reis naar het moederschap, met hindernissen zoals een fertiliteitstraject, een miskraam en een vroeggeboorte, heeft een diepe indruk op me achtergelaten. Ook het gemis van mijn eigen moeder, en de herbeleving van de rouw overvielen me. Deze ervaringen hebben mijn ogen geopend voor de uitdagingen en verlangens van ouders. Er is enorm veel behoefte aan een plek die prioriteit geeft aan deze verlangens en authentieke verbindingen bevordert. Dit is essentieel, want ouderschap gaat niet alleen over het opvoeden van kinderen, maar ook over het navigeren door persoonlijke en emotionele uitdagingen.
Onderzoek toont aan dat veel ouders worstelen met gevoelens van isolatie en onzekerheid. En hoewel ze zich graag aansluiten bij een community van gelijkgestemden, weten ze vaak niet waar ze deze kunnen vinden. Het is daarom van cruciaal belang dat er platformen bestaan waar ouders steun, advies en herkenning kunnen vinden. Communities waar ik zelf veel aan heb zijn onder andere Howtotalk, wat ouders bijvoorbeeld praktische tools en inzichten biedt om effectiever met hun kinderen te communiceren, en How About Mom, waar moeders steun vinden in hun kraamperiode en het eerste jaar als nieuwe moeder. Maar ook de Facebook-groep, veelzeggend getiteld 'Die andere moeders doen ook maar wat’ opgericht door Sophie op den Kamp, en gesprekken met ‘oermoeder’ Ellemijn Veldhuijzen van Zanten hebben me heel veel geholpen in die onzekere eerste periode. Het is ontzettend dankbaar om op mijn beurt weer een vraagbaak en steunpilaar te zijn voor een volgende lichting moeders.
De droom van elke professional is een klus waarin het driemansschap, poen, plezier en prestige bij elkaar komen. Voeg daar purpose en passie een toe en je bent helemaal spekkoper. Op dit moment is dat precies waar ik me bevind, en daar prijs ik mezelf enorm gelukkig om. Een omgeving creëren waarin ouders zich gesteund en begrepen voelen, en zo bijdragen aan een fundament voor een gelukkigere en gezondere toekomstige generatie.'
'Even belangrijk is de rol van mannen: openheid over salarissen kan de loonkloof verkleinen'
3. Financiën - Samen de financiële positie van vrouwen verbeteren
‘Ik noem mezelf financial feminist, en heb me de afgelopen jaren ontwikkelend op het gebied van financiën en investeren. Financiële onafhankelijkheid is cruciaal voor vrouwen. Het gaat niet alleen om geld, maar ook om vrijheid en zelfbeschikking. Als meer vrouwen beleggen, zorgt dat voor financiële emancipatie door opbouw van vermogen, kennis over financiële markten, economie, werken in de financiële sector en invloed van emoties op gedrag, en betere financiële beslissingen. Vrouwen lopen echter tegen unieke uitdagingen aan: loonkloven, parttime werk en carrière-onderbrekingen. Deze factoren maken het moeilijk om financieel zelfredzaam te zijn, laat staan om geld over te houden om opzij te zetten.
Opvallend is dat vrouwen, als ze beleggen, vaak beter presteren dan mannen. Ze zijn doorgaans voorzichtiger en denken meer op lange termijn. Daarnaast beleggen vrouwen vaker in impactfondsen dan mannen. Toch zijn vrouwen ondervertegenwoordigd in de beleggingswereld. Het is essentieel dat vrouwen elkaar opzoeken om kennis en ervaringen te delen. Dit versterkt hun positie en verhoogt de kans op financieel succes. Zelf heb ik ontzettend veel gehad aan communities zoals Women Inc, Female Invest en in het bijzonder Elfin, opgericht door Lieke van der Veen - Danenberg en Puck Landewé, dat als doel heeft om een miljoen vrouwen te helpen financieel onafhankelijk te worden.
Even belangrijk is de rol van mannen: openheid over salarissen kan de loonkloof verkleinen. Door open te zijn over inkomsten kunnen mannen bijdragen aan een eerlijkere en transparantere werkomgeving. Dit alles draagt bij aan het versterken van de financiële positie van vrouwen en aan een meer gelijkwaardige samenleving.'
'Strategieontwikkeling kan soms voelen als een diepe duik in een zee van mogelijkheden'
4. Strategie - Samen meegroeien met het vakgebied
'Strategieontwikkeling kan soms voelen als een diepe duik in een zee van mogelijkheden. Als zelfstandige ligt het risico van 'overanalysis paralysis' altijd op de loer. Verstilling is voor mij noodzakelijk om afstand te kunnen nemen, zodat ik met een kritische blik kan analyseren wat er nu moet gebeuren om in de toekomst een andere uitkomst te krijgen. Zodra de eerste contouren van een strategie staan, heb ik anderen nodig om mee te reflecteren. Bij bureaus werk je natuurlijk altijd met een team, maar ook daarbuiten ben ik altijd heel proactief geweest in het verbinden van vakgenoten. Of het nou in de vorm van een vakvereniging (Community Managers Nederland), een congres (The Social Conference) of een workplace groep (DDB Group) was.
Als voorloper binnen een nieuwe discipline voelde ik me vaak roepende in de woestijn, vooral toen ik na jaren bij social bureaus de meer traditionele reclamewereld binnentrad. Waar veel van mijn vakgenoten kozen voor verbreding, ben ik heel bewust voor verdieping gegaan. Niet altijd de weg van de minste weerstand, maar wel de plek waar ik het meeste waarde lever. Het bijzondere is dat we elkaar desondanks blijven opzoeken, zoals Matthijs Roumen en Sytse Kooistra, de oprichters van de StrategenClub, die ik al mijn hele carrière ken. Samen ooit gestart met SocialPizza, en nog steeds komen we, zo vaak als onze huidige drukke levens dat toelaten, samen voor een hapje, drankje en vakinhoudelijke discussie.
Omdat ik het belangrijk vind mezelf te blijven ontwikkelen, vooral nu ik minder op dagelijkse basis kan sparren met briljante strategen zoals Antoinette Hoes, heb ik me drie jaar geleden aangesloten bij Strategy Finishing School. De oprichter Julian Cole, voormalig Head of Comms Planning bij BBDO New York, signaleerde een gat in de markt en creëerde een praktische opleiding voor strategen. In de bijbehorende Facebook-groep delen strategen van over heel de wereld inzichten, dagen we elkaar uit en bieden we ondersteuning wanneer iemand vastloopt. Na een periode van reflectie en verstilling merk ik dat de behoefte aan connectie en inspiratie bij mij weer aan het groeien is. Dus ik speel momenteel met plannen voor een [social strategy] community waarin professionele ontwikkeling, inspiratie en verbinding samenkomen. De komende maanden ga ik gebruiken om de vorm uit te denken en te toetsen bij de doelgroep.'
'Deze communities zijn meer dan netwerken, ze zijn broedplaatsen van systeemverandering'
5. Activisme - Samen meer impact maken
‘Activisme in de marketing- en communicatiewereld is meer dan een trend, het is een beweging. Het is een kracht die ons verbindt in onze strijd voor een betere wereld. Platformen zoals Creatives for Climate, IncludeNow en de stichting Reframe bieden niet alleen een stem aan creatieven en professionals, maar vormen ook een katalysator voor verandering.
Bij Creatives for Climate, opgericht door Lucy von Sturmer, bundelen creatieve geesten hun talenten om klimaatactie te stimuleren. Hun collectieve kracht ligt in diversiteit: van strategen tot ontwerpers, iedereen draagt bij. Hun gemeenschappelijke doel? Een duurzamere wereld creëren door creativiteit.
Reframe, een samenwerking tussen ADCN en VIA, focust op een andere, maar even essentiële strijd: inclusiviteit binnen de branche. Reframe wil de transformatie versnellen door projecten op te starten met [andere] bestaande (branche)organisaties. Hierbij staat het creëren van verbindingen centraal; tussen de organisaties, maar ook met de community van D&I-experts rondom Reframe. Het bestuur bestaat onder andere uit next-level verbinders Baba Touré, Remco Dongor en Dinesh Sonak. Door te motiveren, actief verbinden, inspireren en te faciliteren, wordt een inclusievere marketing- en communicatiebranche gecreëerd.
Deze communities zijn meer dan netwerken; ze zijn broedplaatsen van systeemverandering. Ze bewijzen dat wanneer we samenwerken, onze stemmen luider klinken en onze acties meer impact hebben. Ze leren ons dat verandering begint met bewustzijn en samenwerking. Juist in deze tijd is het van belang dat we de ander niet uit het oog verliezen, en elkaar blijven meenemen in ons verhaal. Als deze industrie ergens in uitblinkt, dan is het wel in het vertellen van verhalen. Mijn wens voor de toekomst is dat we elkaar verhalen blijven vertellen van hoop en verbinding.’
Komende week is Tim Zuidgeest 🧠, medeoprichter van Unravel Neuromarketing Research, curator van #RPOTDFAW.