Adverteerders kunnen aanstaande maandag via Radio555 op tien landelijke radiozenders tegelijkertijd radiocommercials uitzenden en hiermee de RTV-actie 'Samen in actie voor Oekraïne' ondersteunen. Deelnemende adverteerders kopen radiozendtijd in door minimaal 10.000 euro te doneren aan Giro555. Het zendtijdpakket bevat zes reclamespots op tien zenders tegelijk, te weten Radio 2, 3FM, Radio 5, Qmusic, 100%NL, Radio 538, Radio10, Veronica, Slam en Sublime. Voorwaarde is dat de uiting past bij de aard van de uitzending en de actie. Bedrijven die geen commercial paraat hebben, kunnen de actie ondersteunen via een zogenoemde 'audio shout-out' van minimaal 555 euro.
'Radio is altijd snel'
De actie is een initiatief van stichting Audify, dat zich inzet voor 'meer en beter geluid in commerciële communicatie'. Veel tijd krijgen deelnemende adverteerders niet; de radiospots moeten binnen enkele dagen gereed zijn. Liedewij Hentenaar, directeur van Audify, zegt: 'Ja, dat is snel, maar radio is altijd snel, zo ook de radiocommercials. Het gaat om een spot van 20 seconden met een ingesproken boodschap, dat is iets anders dan een grootschalige tv-campagne. Adverteerders kunnen zich aanmelden bij onze speciale productiestudio en dan kunnen we de commercial meteen in gang zetten. Met of zonder bureau, dat laten we aan hen.'
Rëeel bedrag
De actie vraagt adverteerders minimaal 10.000 euro te doneren, is dat bedrag niet wat aan de hoge kant? Hentenaar: 'Ik denk dat het met name voor bedrijven die veel op radio adverteren een heel reëel bedrag is. Het gaat hier om een benefietactie, zonder winstoogmerk. We bieden adverteerders die een maatschappelijke bijdrage willen leveren juist een mooie kans. Het levert ze hooguit meer naamsbekendheid op, maar ook dat is niet het doel. Het gaat er echt om Oekraïne te helpen en daar hebben genoeg bedrijven geld voor over.'
Groot dromen
Hentenaar verwacht dat 'toch zeker 50 bedrijven' zich voor de actie zullen aanmelden, voornamelijk in de hoek van retail, e-commerce en automotive. 'Dat zijn sectoren die toch al veel adverteren op radio. Kijk, een merk als Kruidvat adverteert op 538 én Qmusic, dus daar rekenen we sowieso op. We verwachten ook veel van de bureaus van de grote merken als Staatsloterij, Jumbo en Albert Heijn.' Wanneer is Hentenaar -en haar team- tevreden? 'Als we een bedrag van minimaal een miljoen euro binnenhalen. Het inzendbedrag is minimaal 10.000 euro hè? Er zullen ook bedrijven zijn die hoger gaan zitten. Ja, je moet altijd groot durven dromen.'
Radio555 is op maandag 7 maart van 06:00-21:00 uur te horen op de genoemde radiozenders en wordt opgenomen vanuit een ‘actiecentrum’ in Beeld en Geluid. Doneren kan via radio555.nl. Er is ook een tv-uitzending 'Samen in Actie voor Oekraïne'. NPO1, RTL4 en SBS6 brengen aanstaande maandagavond een gezamenlijk programma om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor de humanitaire nood waarin honderdduizenden Oekraïners verkeren, van 20:30-22:30 uur. De uitzending wordt afgesloten met de bekendmaking van het eindbedrag, zo ook op de radio.