Qmusic: de enige winnaar bij de top-5 zenders

De nieuwe marktleider is de enige stijger in de commerciële doelgroep. Ook zijn er goede cijfers voor NPO Radio 5 en Kink.

Qmusic

Zoals vorige maand al voorspeld, Qmusic pakt bij de nieuwe luistercijfers de overall koppositie. Qua marktaandeel blijft de zender stabiel op 11,8 procent maar door het verlies van NPO Radio 2 van 0,1 procent (nu ook op 11,8) en het hogere weekbereik van Qmusic is het nu ook echt de grootste zender van Nederland.

Opvallend detail bij de zegetocht van Qmusic is dat men eigenlijk de enige winnaar van de ‘grote’ zenders is bij de zogenaamde commerciële doelgroepen. In het volgende overzicht hebben wij het zenderaandeel van deze meting vergeleken met de meting van 1 jaar geleden (alle dagen, 06.00-24.00 uur).

tabel

Goede cijfers voor NPO Radio 5 en Kink

De NPO zal blij zijn met de groeicijfers van Radio 5, zonder FM-frequentie toch overall ‘groene’ cijfers. De groei wordt wel vooral gerealiseerd in de doelgroep 65+, de groei bij de groep 50-64 jaar is ten opzichte van een jaar geleden in zenderaandeel maar 0,1 procent (van 4,4 naar 4,5 procent). De ‘doorstroom’ vanuit NPO Radio 2 (waardoor deze zender iets ‘jonger’ kan worden) is nog niet op gang gekomen. Maar wellicht ontbreekt voor die stap toch een FM -frequentie, Benieuwd of dit binnen de NPO nog een discussiepunt wordt de komende maanden.

Op het Laapersveld (in het roemruchte oude Veronicagebouw) zal men bij Kink opgetogen zijn over de nieuwe cijfers. Als zender zonder FM hoger scoren dan BNR en Sublime (die wel – beperkt – FM hebben) is gewoon een topprestatie. Overigens is het weekbereik wel lager en dat is ook de grootste uitdaging voor deze zender. Kink-luisteraars hebben een hele hoge luistertijd per dag en zijn dus zendertrouw, voor verdere groei zal het aantrekken van nieuwe luisteraars absolute prioriteit moeten hebben (naast natuurlijk eventuele stappen rond de veiling van FM-frequenties).

De invloed van ‘lijstjes’ en evenementen

In de cijfers van de komende meting zullen wij veel effecten zien van ‘de lijstjes’ en bijzondere evenementen. Opvallend in 2020 was in ieder geval de groei van dit soort lijstjes en ook dat deze meer over het jaar verspreid werden. Zet deze trend zich door als we in de loop van 2021 hopelijk weer ‘back to normal’ gaan? Of wordt radio eindelijk minder ‘slow’ business, zoals collega Ruud de Langen al eerder vandaag op Twitter constateerde?

Evert Bronkhorst is strategy director Vizeum - a dentsu company

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie