Q-music, 3FM en Radio 10 blijven groeien

Groeiende marktaandelen ten opzichte van vorig jaar én ten opzichte van de vorige meetperiode.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De radio luistercijfers laten al een poosje dezelfde ontwikkelingen zien. Ook in de rapportageperiode oktober-november 2013 groeide Q-music sterk ten opzichte van vorig jaar. Met een marktaandeel van 9,7 procent (doelgroep 10+, week 6-24 uur) stond het er 2,1 procent sterker voor dan vorig jaar. In september-oktober wist Q-music ook 9,7 procent te noteren.

3FM komt uit op precies 10 procent en dat s 0,6 procent beter dan vorig jaar en ook ietsje beter dan een periode eerder dit jaar. Naar verwachting stijgt het marktaandeel van 3FM de volgende meetperiode fors vanwege het effect van Serious Request dat elk jaar voor een kleine boost in de luistercijfers veroorzaakt, vorig jaar stond het marktaandeel op 11 á 12 procent.

Radio 10, dat eigenlijk pas net aan een opmars is begonnen, het is sinds september weer op de FM-band, raakt de 4 procent marktaandeel nog net niet aan: 3,8 procent. Dat is wel bijna een heel procent meer dan vorig jaar en 0,2 procent beter dan in de vorige periode.

Marktleider
De nummer 1-positie wordt nog steeds bezet gehouden door ORN Radio. Dat is bijna onafgebroken vanaf oktober-november 2012 het geval. ORN Radio staat stabiel op 11,2 procent marktaandeel. Vorig jaar was dat 11,0 procent. ORN Radio is een combinatie van meerder regionale zenders. Behalve E Power Radio (de commerciële regionale zenders) worden de andere zender niet als groep gerapporteerd door NLO.

538 verliest nog steeds marktaandeel ten opzichte van vorig jaar, maar de scherpte is uit de daling. Het gaat van 10,7 vorig jaar naar 10,5 procent marktaandeel nu (- 0,2 procent). (In de voorgaande meetperioden schommelde het verlies tussen de halve en de hele procent.) 538 heeft nog een halve procent voorsprong op 3FM.

Verliezers
Oktober-november kent dezelfde verliezers als vorige meetperioden. Radio Veronica verliest 1,2 procent en komt uit op 4,9 procent. Radio 2 verliest ook 1,2 procent en komt uit op 8,0 procent. E Power Radio verliest 0,8 procent en zet een marktaandeel neer van 4,2 procent.

Bron: NLO/GfK Intomart (doelgroep 10+, week 6-24 uur)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie