Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Woonwebshops zetten seo niet goed in’

De interieurbranche laat online geld liggen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Woonwebshops laten veel kansen liggen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie, zo meent e-commercebureau ISM eCompany, dat onderzoek  deed in de interieurbranche.

related partner content for mobile comes here

Op slechts vier van de elf onderzoekscriteria, scoorden woonwebshops een magere voldoende. In de ranglijst scoorden Eijerkamp en Flinders nog het beste, met beide een gemiddelde van 7,2.

Jurjen Jongejan, manager online marketing bij ISM eCompany. ‘Dat is opvallend, want uit onderzoek van Thuiswinkel blijkt dat 11 procent van de Nederlanders in het eerste halfjaar van 2015 één of meerdere aankopen deed in het woon- en tuinsegment. En dit percentage groeit.’

Rich snippets

De woonwebshops scoorden het slechtst op het onderdeel &;rich snippets&;. Het gebruik van rich snippets kan de doorklikratio verbeteren en heeft daardoor indirect ook invloed op de seo.

‘Voor woonwebshops zijn rich snippets op reviews of productinformatie zoals prijs en beschikbaarheid van toegevoegde waarde,’ zegt Jongejan. ‘Hierdoor kan Google zoekresultaten verrijken met bijvoorbeeld review-sterren.’

Vier woonwebshops scoorden op dit onderdeel een voldoende.

Filtersysteem

Het onderdeel &;filtersysteem&; scoorde volgens de onderzoekers slecht. Filterpagina’s kunnen zoekers een relevante landingspagina bieden voor een specifieke zoekopdracht, zoals &;houten wandkast&; of nog specifieker &;houten wandkast gelakt&;. Jongejan: ‘Wij pleiten voor een gestuurd filtersysteem, waarmee Google selectief pagina’s kan indexeren, op basis van zoekwoorden met zoekvolume.’

Mobiel scoort het best

Woonwebshops scoorden het beste op het onderdeel mobielvriendelijkheid, met een gemiddelde score van 6,6.

Jongejan: ‘Mobiel is een aandachtsgebied waar de laatste jaren veel nadruk op ligt. Omdat het issue hierdoor vaker “top of mind” is, zullen online retailers eerder hiermee rekeninghouden.’

Voor het onderzoek werd data van 76 webwinkels geanalyseerd. Alle retailers moesten minimaal één fysieke winkel of showroom in Nederland hebben. De webshops werden getoetst op 58 onderdelen, onderverdeeld in elf categorieën: linkbuilding, e-commercecontent, algemene content, filters, mobielvriendelijkheid, URL-structuur, rich snippets, paginasnelheid, front-end elementen, indexatie en https.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in