Welk deel van jezelf laat je aan anderen zien?


Leuk stuk onlangs in The New York Times over 'impressie management'.
Ieder mens probeert met zijn gedrag invloed te hebben op hoe anderen over hem denken, dat is in het kort wat de sociologen met de term bedoelen. Hoe we voor elkaar 'optreden'.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIedereen doet aan impressie management maar online doen we er een schepje bovenop.
Mensen zijn zeer strategisch als het gaat om de virtuele eerste indruk. Ze regisseren nauwkeurig hoe ze op andere mensen overkomen.
Maar dat niet alleen, ze zijn ook erg bezig om een e-versie van hunzelf te boetseren die een goede indruk maakt op verschillende soorten publiek: collega's, studiegenoten, vrienden, ouders.
Amerikaanse professor psychologie en neurowetenschap Mark Leary bekijkt de onlinewereld door de lens van impressie management. Hij ziet dat sommige mensen zich tot een bepaalde publiek richten, terwijl anderen weer de beste kant van zichzelf profileren.
Mensen kneden hun online-imago al sinds het begin van internet, maar wat het nu zo interessant maakt, is het feit dat de social networks en datingsites zo groot en mainstream zijn geworden dat het ervoor zorgt dat meer mensen op steeds ontwikkeldere en verfijndere manier voor elkaar 'optreden'.
Nieuwe vormen van communicatie
Joseph Walther, professor in de (tele)communicatie, zegt dat de huidige social networks en datingsites 'impressie management op steroïden zijn'. Maar het zijn nog erg nieuwe vormen van communicatie, en mensen zijn nog zoekende naar de juiste manier om op deze wijze te communiceren. Wat is verstandig, wat minder?
Walther ontdekte dat als je aantrekkelijke vrienden op je Facebook-pagina hebt staan, je automatisch door anderen als aantrekkelijker worden gezien dan mensen die minder knappe mensen op de onlinepagina hebben staan. Gelinked zijn aan mensen met een hoge status heeft een positieve invloed op je eigen status.
Een screenname als Batman of 007 gebruiken, terwijl je in het echte leven meer een soort Austin Powers bent, schrijven dat je een kaalgeschoren hoofd hebt in plaats van kaal, laten zien dat je een voorloper bent door de eerste van je onlinevrienden te zijn die de nieuwste apps op je Facebook-pagina toevoegt. Afgewogen beslissingen neemt in het vermelden van de gelezen boeken. Stel dat je een 'ingewikkeld' boek hebt gelezen, maakt dat je intelligent of pretentieus?
Wetenschappers die onderzoek deden naar onlinedating, ontdekten dat daters elkaar beoordelen op de e-mails. Te lange e-mails betekent: hij/zij is wanhopig op zoek. Mannen die vrouwen mailen op ongebruikelijke uren geeft die vrouwen een oncomfortabel gevoel.
Grootte van neus
En natuurlijk liegt iedereen over lengte, gewicht en de grootte van de neus. Maar volgens onderzoekers menen deze mensen niet dat ze de boel bedriegen. Ze maken het alleen iets mooier of aparter om zich van anderen te kunnen onderscheiden.
Op social network sites houdt men meer rekening met de waarheid omdat hier vooral vrienden en familie het publiek zijn. Maar social networkers denken bijvoorbeeld wel bewust na over welke foto's ze online zetten en welk deel van hun persoonlijkheid die foto's overbrengen.
En daar stuit men op een probleem. Een foto online zetten voor vrienden of familie laat het beeld ook aan mogelijk miljoenen andere kijkers. Aan je collega's laat je een ander deel van jezelf zien dan je vrienden en de huidige social networks geven niet de mogelijkheid online impressie management te doen. Ideaal zou zijn het sociale netwerk te kunnen segmenteren.
Maar, zegt de krant, misschien is dat wel helemaal niet nodig. 'Wie weet vinden de gebruikers van social networks het steeds minder belangrijk hoe ze overkomen. Wellicht zijn ze ervan overtuigd dat niets hun toekomst kan verknallen, of misschien maakt het ze helemaal niet uit ? willen ze helemaal niet zo'n toekomst. Voor die gebruikers is het risico het voordeel', quote de krant een onderzoeker.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid