Overslaan en naar de inhoud gaan

The Long Tail

Internet maakt het bedrijven mogelijk om een veel en veel breder assortiment aan te bieden dan offline mogelijk zou zijn. De impact kan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als voordeel van internet werd vroeger vooral genoemd dat ‘frictieloze handel’ zou leiden tot forse prijsconcurrentie online. Dat doet het ook, maar een ander verschijnsel is nog belangrijker: online kunnen consumenten een veel en veel groter assortiment producten lokaliseren, evalueren en aanschaffen dan via de traditionele onland winkel.

related partner content for mobile comes here

Een grote online retailer als Amazon.com heeft 3 miljoen boektitels in zijn assortiment, terwijl een bricks-and-mortar-boekhandel hooguit 40.000 tot 100.000 titels voert. Idem dito bij andere markten, van cd’s en dvd’s tot digitale camera’s en MP3-spelers: online retailers bieden véél meer keus.

Dit wordt bevestigd door een studie van Amerikaanse onderzoekers. Wired-redacteur Chris Anderson heeft dit verschijnsel in 2004 The Long Tail genoemd (zie ). Producten waar weinig vraag naar is of die een laag verkoopvolume hebben, kunnen samen een marktaandeel vormen dat net zo groot is als de paar huidige bestsellers en blockbusters, mits het distributiekanaal of de winkel groot genoeg is.

Een medewerker van Amazon omschreef The Long Tail ooit als volgt: ‘We hebben vandaag meer boeken verkocht die gisteren helemaal niet verkochten dan alle boeken die gisteren wél verkochten.’ The Long Tail is een potentiële markt, en de distributie- en verkoopkanaalmogelijkheden die door het internet worden geboden stellen bedrijven vaak in de gelegenheid om die markt met succes aan te boren. Kortom, van massamarkt naar nichemarkt: producten en diensten die vroeger niet winstgevend aangeboden konden worden, kunnen dat nu wel.

Het verschijnsel kan veel impact hebben, bijvoorbeeld:

  • sterkere prikkels om nieuwe producten te ontwikkelen;
  • herstructurering van marketingstrategieën;
  • nieuwe tussenpersonen en bedrijfstakstructuren;
  • veranderingen in consumentensmaken en vraagpatronen als gevolg van blootstelling aan nieuwe producten:
  • smaakverbreding en - verdieping.

Bron: MIT Sloan Management Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in