The Long Tail
Als voordeel van internet werd vroeger vooral genoemd dat ‘frictieloze handel’ zou leiden tot forse prijsconcurrentie online. Dat doet het ook, maar een ander verschijnsel is nog belangrijker: online kunnen consumenten een veel en veel groter assortiment producten lokaliseren, evalueren en aanschaffen dan via de traditionele onland winkel.
Een grote online retailer als Amazon.com heeft 3 miljoen boektitels in zijn assortiment, terwijl een bricks-and-mortar-boekhandel hooguit 40.000 tot 100.000 titels voert. Idem dito bij andere markten, van cd’s en dvd’s tot digitale camera’s en MP3-spelers: online retailers bieden véél meer keus.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDit wordt bevestigd door een studie van Amerikaanse onderzoekers. Wired-redacteur Chris Anderson heeft dit verschijnsel in 2004 The Long Tail genoemd (zie longtail.com). Producten waar weinig vraag naar is of die een laag verkoopvolume hebben, kunnen samen een marktaandeel vormen dat net zo groot is als de paar huidige bestsellers en blockbusters, mits het distributiekanaal of de winkel groot genoeg is.
Een medewerker van Amazon omschreef The Long Tail ooit als volgt: ‘We hebben vandaag meer boeken verkocht die gisteren helemaal niet verkochten dan alle boeken die gisteren wél verkochten.’ The Long Tail is een potentiële markt, en de distributie- en verkoopkanaalmogelijkheden die door het internet worden geboden stellen bedrijven vaak in de gelegenheid om die markt met succes aan te boren. Kortom, van massamarkt naar nichemarkt: producten en diensten die vroeger niet winstgevend aangeboden konden worden, kunnen dat nu wel.
Het verschijnsel kan veel impact hebben, bijvoorbeeld:
- sterkere prikkels om nieuwe producten te ontwikkelen;
- herstructurering van marketingstrategieën;
- nieuwe tussenpersonen en bedrijfstakstructuren;
- veranderingen in consumentensmaken en vraagpatronen als gevolg van blootstelling aan nieuwe producten:
- smaakverbreding en - verdieping.
Bron: MIT Sloan Management Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid