Sire start "Kort Lontje"


Dat er sprake is van een groeiend probleem, blijkt uit onderzoek dat TNS Nipo in opdracht van Sire (Stichting Ideële Reclame) heeft uitgevoerd. Maar liefst 84 procent van de ondervraagden geeft aan dat ze vinden dat mensen sneller geïrriteerd reageren dan tien jaar geleden. Dat gedrag komt vooral voor in het verkeer (61 procent van de gevallen), maar ook in winkels, op straat en in het openbaar vervoer. Met de campagne wil Sire mensen een spiegel voorhouden, door ze te confronteren met hun eigen korte lontje.
Kort Lontje gaat over het feit dat mensen tegenwoordig zo snel geïrriteerd op elkaar reageren, door elkaar uit te schelden of de bekende middelvinger in het verkeer. Adri de Vries, directeur van Sire: "We hebben weinig ruimte, zijn bijzonder assertief en claimen direct ons recht. Je recht halen is de norm, anders ben je een loser. Deze houding draagt er ongetwijfeld aan bij dat we tegenwoordig zo'n kort lontje hebben." Sire wil mensen op een leuke manier over hun eigen gedrag aan het denken zetten. "Het is niet de bedoeling dat wij met het vingertje gaan zwaaien, maar we willen mensen net even prikkelen om na te denken over hoe kort hun lontje eigenlijk is."
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMaar liefst 90 procent van de Nederlanders stoort zich aan asociaal gedrag. Dat geldt met name voor 50+'ers. Mannen blijken de voorkeur te geven aan gebaren maken (48 procent vs. 28 procent van de vrouwen) en schelden (37 procent vs. 19 procent) voor het uiten van hun korte lontje. Vrouwen uiten zich door te mopperen of nukkig te reageren. Mensen van 35-49 jaar geven significant vaker (45 procent) de voorkeur aan schelden dan ouderen.
De campagne Kort Lontje van Sire bestaat uit een televisie- en radiocommercial en printadvertenties. In de commercials komen situaties voor waarin mensen aangebrand op elkaar reageren. In magazines verschijnen ook nog printadvertenties. Daarnaast is voor de campagne een speciale website gemaakt op sire.nl/kortlontje. De campagne loopt vanaf augustus tot en met december 2005.
De campagne Kort Lontje is ontwikkeld door communicatieadviesbureau N=5. De pr wordt verzorgd door EURO RSCG Bikker.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid