Prijzenoorlog in sigarettenmarkt


Winston liet onderzoeksbureau AC Nielsen de marktaandelen van de verschillende prijssegmenten uitrekenen, sinds de forse accijnsverhoging in 2004. Het aandeel van de prijsvechters op de markt, veelal minder bekende merken, nam hierdoor met 400 procent toe.
‘In een tijd waarin de consument zeer prijsbewust is en kwaliteit voor een aantrekkelijke prijs wenst, zien wij deze substantiële prijsverlaging als noodzakelijk’, aldus Albert Ploeger, general manager van JT International Benelux, de producent van Winston.
Sinds de accijns - en prijsverhoging van februari 2004, waardoor sigaretten gemiddeld 80 eurocent per pakje (van 25 stuks) in prijs stegen, is het zogenaamde goedkope segment enorm gegroeid. Dit segment beheert momenteel ruim 20 procent van de markt ten opzichte van 4,3 procent voor de accijnsverhoging.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Afgelopen week kwam in het nieuws dat lidstaten van de Europese Unie roken niet mogen ontmoedigen met de invoering van een minimumprijs voor sigaretten. Volgens Eurocommissaris Kovacs van fiscale zaken is dat onterecht gebruik van fiscale wetgeving.
De prijs van een pakje sigaretten bestaat op dit moment voor 73 procent uit belasting (accijns en btw).
Lees ook ‘Sigaret minder in pakje door accijnsverhoging’ op Molblog.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid