Overslaan en naar de inhoud gaan

Parool laat thema-denken PS los [interview met Barbara van Beukering]

Het PS katern van Het Parool heeft een grondige restyling ondergaan. Het katern wordt nóg Amsterdamser en wordt niet meer door één…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het thema-denken is achterhaald, de gespecialiseerde PS’en (zoals wonen, kind, kunst, media, sport en geld) worden opzijgeschoven. Dat vertelde adjunct-hoofdredacteur Ronald Ockhuysen tijdens een preview van de nieuwe PS, die op 11 april wordt gelanceerd. De nieuwskrant wordt ook iets aangepast, maar niet op zo’n manier dat het lezers zal opvallen.

related partner content for mobile comes here

‘Alles komt samen in het tweede katern’, zegt Ockhuysen. Onder het motto ‘Leven en beleven in de stad’, brengt Het Parool need – en nice to know informatie samen. Bestaande rubrieken zoals Schuim, Ouder en Kind en Mijn Amsterdam krijgen of houden hun plek in PS, maar het PS wordt compleet (Amsterdams) gemaakt met rubrieken als Mensen (bijvoorbeeld over mensen die een baan zoeken, zoveel jaar getrouwd zijn of zijn overleden), de Amsterdammer van de dag en pagina twee wordt ingeruimd voor beeld, een verzameling fotootjes die iets zegt over een bepaald onderwerp in de stad. Een groot maatschappelijk verhaal maakt ook onderdeel uit van het katern.

Alleen op zaterdag gaat PS niet over Amsterdam: PS De Wereld. Indeling en rubrieken zijn wel herkenbaar, maar het gaat dan over andere steden in andere landen. De Amsterdammer van de Week is dan bijvoorbeeld de Wereldburger van de Week. Stiekem gaat ook PS De Wereld toch een beetje over Amsterdam, omdat een geïnterviewde (bijvoorbeeld verhuisd van Amsterdam naar Sydney), onder andere vertelt over drie dingen die hij mist nu hij niet meer in Amsterdam woont.

De art directie van het nieuwe PS is van de hand van Sabine Verschueren en Marcel de Vries. Verschueren tekende ook voor het ontwerp van tijdschriften als Oog, Carp en Rails.

De lancering van het nieuwe katern wordt wereldkundig gemaakt middels een multimediale campagne, waar onder andere een breed scala aan out of home (steigerdoek, abri, reversed graffiti, Boomerang kaarten, bierviltjes), radio en televisie c.q. online prerolls wordt ingezet. (Zie beeld en commercial hieronder.)

Aan de campagne wordt een proefabonnement gekoppeld van 3 weken voor 12,50 euro.

De oplageontwikkeling van Het Parool heeft in de laatste vier kwartalen die Hoi heeft gerapporteerd, laat een sterk dalende tendens zien. In het eerste, tweede en derde kwartaal van 2012 daalde de oplage met 7 á 8 procent ten opzichte van dezelfde perioden het jaar ervoor. Het vierde kwartaal daalde de betaalde oplage met 3,5 procent naar 59 duizend exemplaren. Dat was 61 duizend stuks.

Volgens de Persgroep laat de oplage in het eerste kwartaal van 2013 weer een stijging zien.

Vijf vragen aan Barbara van Beukering, hoofdredacteur van Het Parool

Wat is Het Parool anno 2013 voor een krant?
Het is de enige echte Amsterdamse krant. De transitie naar “Amsterdams” is 13 jaar geleden ingezet door Matthijs van Nieuwkerk. Toen ik 6 jaar geleden begon, heb ik die beweging voortgezet, onder andere door zoveel mogelijk te openen met Amsterdams nieuws. Met de deze laatste beweging wordt Het Parool nóg Amsterdamser.

Het Parool was altijd de krant waar je nog een krant naast moest lezen. Hoe is dat nu?
Nee, nee, nee, dat is nooit zo geweest. 80 procent van onze lezers, leest alleen Het Parool. De meeste mensen hebben ook geen tijd en geld om twee of meer kranten te lezen.

Hoe komt het dat de leukste krant van Nederland het – gezien de oplageontwikkeling – zo moeilijk heeft?
Dat heeft te maken met het marketingbeleid. De Persgroep heeft – en dat begrijp ik volkomen – eerst sterk geïnvesteerd in De Volkskrant en het AD. De pech van Het Parool: we zijn een beetje ondergesneeuwd. Christian van Thillo is geen groot voorstander van de weggeefformule, en wilde één marketingbeleid voor alle kranten. Dat heeft ons op de oplage wel wat gekost. Achteraf gezien hadden we eerder moeten inzetten op langdurige abonnementen. Ik ben niet in paniek geweest, nu we op stoom zijn met het nieuwe katern, zal de oplage stijgen.

Is deze restyling dan vooral ingegeven door de oplagedaling?
Nee, het is niet zo dat Frits Campagne (directeur de Persgroep Nederland) heeft gezegd, de oplage keldert, je moet iets doen. De restyling komt voort uit de behoefte van de redactie om de krant nog urgenter en onvermijdelijker te maken.

Het gerucht gaat dat de Persgroep van Het Parool af wil. Staan jullie in de etalage?
Het is een bespottelijk gerucht. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom dat aan de orde zou zijn. Ik heb geen idee hoe dat gerucht is ontstaan. Zakelijk gezien gaat het goed met de krant. En Christian van Thillo koestert in België ook De Morgen en is net zo’n kleine krant als Het Parool.

[credits]
Concept en ontwikkeling: Sabine Verschueren (art), Marcel de Vries (art) en Marieke Kitzen (copy)
Fotografie en film: Noël Loozen (100%Halal)
Productie: 100%Halal
Geluid film en radio, en productie radio: Audiobrand (Bram Meindersma)
Parool: Erik Roddenhof, Maaike Verbrugge & Esther Nanninga

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in