Online marketeers aangeklaagd


Texas stelt een aantal Online Marketeers in staat van beschuldiging voor het onrechtmatig voeren van een marketingbeleid gericht op kinderen onder de 13 jaar. Hiermee zou een wet uit 1998 zijn overtreden.
De procureur Gregg Abbott uit Texas beschuldigt twee bedrijven voor het overtreden van de "Children's Online Privacy Protection Act". GamesRadar.com en TheDollPalace.com zouden persoonlijke informatie van kinderen hebben verzameld zonder toestemming van hun ouders hiervoor te vragen en te krijgen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVolgens de aanklacht laat The Doll Palace zijn gebruikers op een interactieve wijze communiceren met online poppen. Naar verluidt worden de gebruikers gevraagd om persoonlijke informatie op te geven zoals hun namen, emailadressen, woonadressen, geboortedata en hun geslacht om toegang te kunnen krijgen tot bepaalde diensten van de site.
The Doll Palace verweert zich achter het gegeven dat op hun site duidelijk wordt aangegeven dat kinderen, jonger dan 13 jaar, toestemming van hun ouders moeten vragen. Echter faalt het bedrijf in het verifiëren hiervan. Ze gaan uit van de inschattingsvermogen van de gebruiker zelf. Dit is natuurlijk geen maatstaaf doordat de meeste kinderen op die leeftijd nog niet besluitvaardig zijn. Hierdoor zijn ze erg beïnvloedbaar. Daarnaast kan ieder gebruiker een hoger leeftijd aangeven zonder dat ook dit daadwerkelijk geverifieerd wordt. Dit wordt Doll Palace dan ook zwaar aangerekend.
Het lijkt mij een erg moeilijke situatie wanneer je als bedrijf een doelgroep dient die jonger is dan 13 jaar. Via de traditionele media doen we het al jaren en dat mag, maar hoe zit het dan met de nieuwe generaties die met internet geboren en getogen worden. Deze groepen zijn waarschijnlijk minder snel vatbaar voor de traditionele media en de klassieke internet banners. Behavioural targeting is een veel besproken onderwerp de laatste jaren. Deze nieuwe generaties zullen door middel van behavioural targeting al veel beter bereikt kunnen worden. Dan is rijst bij mij de vraag hoe je, als marketeer, persoonlijke informatie legaal en maatschappelijk verantwoord kan vergaren. Wanneer ga je als marketeer te ver, wat is de ondergrens waar je je als marketeer aan moet houden? Moet de verantwoordelijkheid dan toch bij de ouders liggen?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid