Overslaan en naar de inhoud gaan

Online marketeers aangeklaagd

Texas stelt een aantal Online Marketeers in staat van beschuldiging voor het onrechtmatig voeren van een marketingbeleid gericht op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Texas stelt een aantal Online Marketeers in staat van voor het onrechtmatig voeren van een marketingbeleid gericht op kinderen onder de 13 jaar. Hiermee zou een wet uit zijn overtreden.

related partner content for mobile comes here

De procureur Gregg Abbott uit Texas beschuldigt twee bedrijven voor het overtreden van de "Children's Online Privacy Protection Act". en zouden persoonlijke informatie van kinderen hebben verzameld zonder toestemming van hun ouders hiervoor te vragen en te krijgen.

Volgens de aanklacht laat The Doll Palace zijn gebruikers op een interactieve wijze communiceren met online poppen. Naar verluidt worden de gebruikers gevraagd om persoonlijke informatie op te geven zoals hun namen, emailadressen, woonadressen, geboortedata en hun geslacht om toegang te kunnen krijgen tot bepaalde diensten van de site.

The Doll Palace verweert zich achter het gegeven dat op hun site duidelijk wordt aangegeven dat kinderen, jonger dan 13 jaar, toestemming van hun ouders moeten vragen. Echter faalt het bedrijf in het verifiëren hiervan. Ze gaan uit van de inschattingsvermogen van de gebruiker zelf. Dit is natuurlijk geen maatstaaf doordat de meeste kinderen op die leeftijd nog niet besluitvaardig zijn. Hierdoor zijn ze erg beïnvloedbaar. Daarnaast kan ieder gebruiker een hoger leeftijd aangeven zonder dat ook dit daadwerkelijk geverifieerd wordt. Dit wordt Doll Palace dan ook zwaar aangerekend.

Het lijkt mij een erg moeilijke situatie wanneer je als bedrijf een doelgroep dient die jonger is dan 13 jaar. Via de traditionele media doen we het al jaren en dat mag, maar hoe zit het dan met de nieuwe generaties die met internet geboren en getogen worden. Deze groepen zijn waarschijnlijk minder snel vatbaar voor de traditionele media en de klassieke internet banners. Behavioural targeting is een veel besproken onderwerp de laatste jaren. Deze nieuwe generaties zullen door middel van behavioural targeting al veel beter bereikt kunnen worden. Dan is rijst bij mij de vraag hoe je, als marketeer, persoonlijke informatie legaal en maatschappelijk verantwoord kan vergaren. Wanneer ga je als marketeer te ver, wat is de ondergrens waar je je als marketeer aan moet houden? Moet de verantwoordelijkheid dan toch bij de ouders liggen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in