Overslaan en naar de inhoud gaan

'NS schenden privacy klanten'

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), de privacywaakhond van de overheid, staakt de gesprekken met de NS over de ov-chipkaart. Ze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De ov-chipkaart is vanaf half 2009 verplicht voor elke reiziger. Om af te rekenen wordt de kaart op zijn reis gelezen door elektronische poortjes en oplaadautomaten die het reisgedrag registreren. Volgens het CBP overschrijden de NS een grens zodra ze het reisgedrag in verband brengen met de persoonlijke informatie van de reizigers. ‘Natuurlijk kun je iemand alleen een abonnement geven als je zijn naam en adres hebt. Maar het koppelen van de gegevens is ongeoorloofd, zeker als het voor marketing is, zegt een CBP-woordvoerster.
Een NS-woordvoerder ontkent dat de NS de reisinformatie misbruikt. ‘Als iemand geregeld enkeltjes en retourtjes koopt op hetzelfde traject, zullen we hem informeren dat een abonnement of voordeelurenkaart veel goedkoper is. Dat is geen marketing, dat is voordeel aanbieden.’
De NS zeggen dat de persoonsgegevens en de reisgegevens apart worden opgeslagen. ‘Een koppeling wordt slechts gemaakt in het belang van de reiziger en alleen door geautoriseerde personen. Voor de marketing gebruiken we informatie die niet tot individuen is te herleiden.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in