Nieuwe keurmerken moeten financieel consument overtuigen


Independer kwam met een keurmerk voor autoverzekeringen. En de Stichting toetsing verzekeraars met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Een apart keurmerk voor verzekeraars die klantgericht verzekeren. Daarmee impliceert het keurmerk dat de andere verzekeraars niet klantgericht verzekeren.
De financiële sector wil transparanter communiceren en wil naar eigen zeggen hoge prioriteit geven aan het herwinnen van het vertrouwen van de klant. Het keurmerk moet deze garantie geven. Of de consument dat zo gaat ervaren, blijft afwachten. Dit valt of staat met een mogelijk overdaad aan keurmerken. De genoemde twee keurmerken hebben specifiek betrekking op verzekeringen. Komen er straks ook nog aparte keurmerken voor producten als sparen, beleggen, hypotheken, pensioenen? Ziet de consument straks door alle keurmerken hét keurmerk nog wel?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSAls de verwachte stroom aan keurmerken echt op gang komt, kan er een discussie ontstaan over de waarde van deze keurmerken. Wie gaat al deze keurmerken dan weer controleren. Het onafhankelijke ConsuWijzer, een overheidsloket voor consumenten, toont keurmerken op haar site om zo de betrouwbaarheid van het keurmerk te tonen. Op dit moment staan de nieuwe keurmerken (nog) niet op de site. Vanuit communicatieoogpunt is dat een gemiste kans. Vertrouwen terugwinnen doen deze keurmerken als ze hun label zo betrouwbaar mogelijk positioneren. Toetsing door een onafhankelijke instantie zou dat beogen. Je zet nu eenmaal één keer je keurmerk op de kaart. Op Twitter wordt nu al enige scepsis over de keurmerken geuit.
Gaat het de komende weken keurmerken regelen, of neemt de sector het initiatief om de consument met één allesomvattend financieel keurmerk te verblijden? We wachten af.
Dit is de eerste posting van Jean-Paul Absil, communicatieadviseur en partner bij LVB Networks
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid