Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe keurmerken moeten financieel consument overtuigen

Het keurmerkseizoen is geopend. De verzekeringssector werd de afgelopen dagen verblijd met twee nieuwe keurmerken. Is een toekomstige…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Independer kwam met een keurmerk voor . En de Stichting toetsing verzekeraars met het . Een apart keurmerk voor verzekeraars die klantgericht verzekeren. Daarmee impliceert het keurmerk dat de andere verzekeraars niet klantgericht verzekeren.

related partner content for mobile comes here

De financiële sector wil transparanter communiceren en wil naar eigen zeggen hoge prioriteit geven aan het herwinnen van het vertrouwen van de klant. Het keurmerk moet deze garantie geven. Of de consument dat zo gaat ervaren, blijft afwachten. Dit valt of staat met een mogelijk overdaad aan keurmerken. De genoemde twee keurmerken hebben specifiek betrekking op verzekeringen. Komen er straks ook nog aparte keurmerken voor producten als sparen, beleggen, hypotheken, pensioenen? Ziet de consument straks door alle keurmerken hét keurmerk nog wel?

Als de verwachte stroom aan keurmerken echt op gang komt, kan er een discussie ontstaan over de waarde van deze keurmerken. Wie gaat al deze keurmerken dan weer controleren. Het onafhankelijke , een overheidsloket voor consumenten, toont keurmerken op haar site om zo de betrouwbaarheid van het keurmerk te tonen. Op dit moment staan de nieuwe keurmerken (nog) niet op de site. Vanuit communicatieoogpunt is dat een gemiste kans. Vertrouwen terugwinnen doen deze keurmerken als ze hun label zo betrouwbaar mogelijk positioneren. Toetsing door een onafhankelijke instantie zou dat beogen. Je zet nu eenmaal één keer je keurmerk op de kaart. Op Twitter wordt nu al enige over de keurmerken geuit.

Gaat het de komende weken keurmerken regelen, of neemt de sector het initiatief om de consument met één allesomvattend financieel keurmerk te verblijden? We wachten af.

Dit is de eerste posting van Jean-Paul Absil, communicatieadviseur en partner bij

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in