Overslaan en naar de inhoud gaan

KPN vergroot via overnames haar grip op 'vast'

Dat KPN haar oorlogskas dit jaar (maar ook 2005, 2004) er in rap tempo doorheen aan het jagen is, zal niemand ontgaan zijn. En ook niet dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de afgelopen, ik schat, drie jaar werden overgenomen: HCC Net, Cistron, Freeler, XS4ALL, Speedlinq en Demon. Vorige week werd aan die lijst als klap op de vuurpijl grote luis in de pels Tiscali (eigen netwerk, 276.000 ADSL-klanten) toegevoegd. Mits de Nma deze overname goedkeurt. Want KPN gaat erg hard.

related partner content for mobile comes here

Behalve dat KPN geen gras laat groeien over haar overname-ambities, is er iets anders dat mij opvalt aan deze reeks. Alle overgenomen partijen hadden een flink bestand ADSL-klanten opgebouwd. ADSL werkt alleen als men een vaste telefoonlijn heeft. Nou was het bij een deel van de overgenomen klanten al zo dat men hiervoor bij KPN terecht kwam, maar bij een deel ook niet.
Los hiervan maakt het de markt voor KPN sowieso een stuk overzichtelijker en controleerbaarder als men deze klanten in eigen huis heeft voor ADSL én vast. Kortom, KPN vergroot haar grip op de vaste telefoniemarkt (die zij eerder verloor) ironisch genoeg weer via haar overnames in de ADSL-sector. Los natuurlijk van de enorme marktwaarde en potentie van de internetsector.

Hogerliggende doel van KPN zal zijn om zich te wapenen tegen buitenlandse overnames. Want met het afbouwen van het overheidsaandeel (wat de kas wel lekker vult) en een paar grote concurrenten die op de loer liggen, kun je maar beter een damwand optrekken. Of jezelf natuurlijk zodanig versterken dat men flink in de buidel moet tasten om je in te lijven.

Benieuwd naar het vervolg.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in