KPN vergroot via overnames haar grip op 'vast'


In de afgelopen, ik schat, drie jaar werden overgenomen: HCC Net, Cistron, Freeler, XS4ALL, Speedlinq en Demon. Vorige week werd aan die lijst als klap op de vuurpijl grote luis in de pels Tiscali (eigen netwerk, 276.000 ADSL-klanten) toegevoegd. Mits de Nma deze overname goedkeurt. Want KPN gaat erg hard.
Behalve dat KPN geen gras laat groeien over haar overname-ambities, is er iets anders dat mij opvalt aan deze reeks. Alle overgenomen partijen hadden een flink bestand ADSL-klanten opgebouwd. ADSL werkt alleen als men een vaste telefoonlijn heeft. Nou was het bij een deel van de overgenomen klanten al zo dat men hiervoor bij KPN terecht kwam, maar bij een deel ook niet.
Los hiervan maakt het de markt voor KPN sowieso een stuk overzichtelijker en controleerbaarder als men deze klanten in eigen huis heeft voor ADSL én vast. Kortom, KPN vergroot haar grip op de vaste telefoniemarkt (die zij eerder verloor) ironisch genoeg weer via haar overnames in de ADSL-sector. Los natuurlijk van de enorme marktwaarde en potentie van de internetsector.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHogerliggende doel van KPN zal zijn om zich te wapenen tegen buitenlandse overnames. Want met het afbouwen van het overheidsaandeel (wat de kas wel lekker vult) en een paar grote concurrenten die op de loer liggen, kun je maar beter een damwand optrekken. Of jezelf natuurlijk zodanig versterken dat men flink in de buidel moet tasten om je in te lijven.
Benieuwd naar het vervolg.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid